Nej, ur ett fuktperspektiv är det bättre att stänga ventilen. Avfuktaren ordnar ju så att luften har tillräckligt låg fukthalt. Luften utifrån har ibland alldeles för hög fukthalt för ett hus och är det inte tillräckligt varmt inne, om det t ex är källare, så kan den relativa luftfuktigheten bli hög.
Sedan kan det givetvis finnas andra skäl att ha ventilen öppen, tex få in syre, tillförsel för eldstad etc.