Har ett hus med självdragsventilation med en paxfläkt i badrummet. Den är monterad i innertaket i badrummet i ett rör som mynnar ut i en "skorsten" på taket. Fläkten är fuktstyrd och har fungerat perfekt i 2 år. Häromdagen startade den inte vid dusch, och när fläkten togs ned simmade hela elektroniken omkring i vatten. Det har antagligen bildats kondens i röret, som sedan runnit ned i fläkten...
Hur undviker jag detta igen? Skall röret isoleras? Fläkten är försedd med ett kallrasskydd, såg på PAX hemsida att dessa skall sitta i yttervägg, men kan man inte ha kallrasskydd i taket? Jag vill ju inte ha drag.

Lena

Bästa är om fläkten går alltid, har man en kanal ut kommer alltid fukrig luft att vandra upp i röret och möta kall en bit upp.
Kan även vara så att kanalen är dåligt isolerad, ökar på problemet.

Kan ibland även rinna vatten från nederbörd ner i rören, kolla så utblåset är skyddat och lys ner i kanalen uppifrån för att kolla ev kalkavlagring som kan skvallra om vatten ev rinner in.

Du skrev att du inte vill ha drag, antar då att du har "bakdrag" i badrummer då fläkten inte går. Vore då väldigt bra att kanske ha ett grundflöde på fläkten konstant samt forcering vid fukt?

Tack för svaren!
Jag tänkte att om fläkten går kontinuerligt så kommer jag att blåsa ut mer varm luft "till kråkorna" mot om den bara går vid dusch. Eftersom jag har direktverkande el och stödeldar i braskamin, så vill jag behålla värmen i huset men ändå ha en tillräckligt god ventilation. Kanske är svårt att åstadkomma utan att använda någon form av värmeåtervinning?
Paxfläkten utan kallrasskydd står ju som "öppen" hela tiden. Valde en med kallrasskydd för att slippa drag från taket. Vad är bäst att ha i ett tak egentligen???

Röret ska också isoleras, annars är risken stor för kondens & is, iallfall om du inte har fläkten gående året runt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.