Hej. Jag bor i en stor 2:a på 83 kvm med min familj och vi har ett barn på 1 år. Vi gillar vår lägenhet och vill inte flytta till en 3:a ännu.

Vi fick en idé om att avskärma ett litet utrymme i hallen, som är som en nisch in i väggen på ca 2 till 2,5 kvm stort, och där placera vårt barn spjälsäng. Vi tänkte bygga en ljud-isolerande innervägg och sätta en innerdörr så att man kommer åt utrymmet lätt. Sen inreda mysigt till barnet. Kanske med en fönsterruta så att man får in solljus. Men....

Hur skall man göra för att få in och ut luft till utrymmet ? Vilka / vilken typ av fläkt skall man använda ? Jag tänker mig nått som man monterar i innerväggen så att den tar luft utifrån och blåser in.

Men måste man inte ha en som blåser ut luft också ? För att få jämn temperatur i sovkammaren ?

Kan nån hjälpa mig tro ?
 
Om jag förstår det hela rätt så ska du ta luft via en innervägg, dvs från ett annat rum och blåsa in i det nya rummet.

Utan att vara expert på området så får du bara in "ny" luft så blir det cirkulation i rummet och den luft som stoppas in gör med automatik att luft som redan är inne åker ut (om du inte har extremt tätt, typ vakum) och ersätts med "ny" luft från annat rum.

Sedan beror resultatet och värmen såklart på kvalitén på luften du har i det andra rummet och om den är bra ventilerad.

Det är min teori.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.