Hej,
Ska dra ihop ett badrum, ett wc och en tvättstuga med mekanisk frånluft. Såg lite värden i någon annan tråd här på forumet om hur mkt luft som bör dras ut /s, men då till min första fråga.

Huset är enplan på ca 130 kvm, räknar man aldrig in hur mkt luft som ska bytas i resten av huset eller har det inte med denna frånluft att göra?

Om jag använder en sådan här fläkt http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-stl125-large-110ls-p-562.html på vägg, funkar det lika bra som en på tak? Hoppas på att slippa ta nytt hål i taket.

Om jag nu anväder mig av fläkten ovan, det ser ju ut som att den ska fästas på insidan av panelen tex uppe på vinden, kan det bli vibbrationer i hela stommen om fläkten går för fult tex sommartid för mer luftombyte?

Mvh

Jo det har det, man bör sätta in fresh ventiler eller liknande i sovrummen.
Den luft du drar ut måste ju in någonstans. Nu kommer luften in utan freshventiler ändå, men med ventiler kan man styra lite mer var man tar in luften.(Typ genom kökskanalen är ju ingen höjdare...)

Ja den funkar lika bra som en takfläkt.

Du bör sätta en ljuddämpare mellan fläkt och frånluftsdonen då fläkten ger oljud i kanalen.
Men stomljud blir det inte förrens det blir obalans i fläkthjulet pga skit.

Tänk på att den fläkten du tittar på kräver rätt stort hål i väggen, cirka runt 240mm för att funkar bra.
Blir ibland snyggare med en vanlig kanalfläkt och sedan något galler i väggen, finns olika varianter på runda galler.

Jo det har det, man bör sätta in fresh ventiler eller liknande i sovrummen.
Den luft du drar ut måste ju in någonstans. Nu kommer luften in utan freshventiler ändå, men med ventiler kan man styra lite mer var man tar in luften.(Typ genom kökskanalen är ju ingen höjdare...)
Hej igen och tack för svaren, jag har bytt fönster runtom huset och de nya i sovrummen har spaltventiler, vilken borde gå att jämföra med fresh hoppas jag.

Är det risk för mycket is och kondensvatten på väggen under röret om jag nu kör på en vägg variant, tänker mig vid vintertid?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.