1 792 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Mekanisk frånluft??...
Jag har en 1 1/2 plans 30 tals kåk med plankstomme, diffspärr mot vind finns, diffspärr och tilläggsisolering 95mm är klart i halva huset, bara resten kvar
. Jag har monterat tilluftsventiler i vardagsrummen på nedervåningen och i sovrummen på övervåningen. I badrummet som är på nedervåningen sitter numera en fuktstyrd fläkt.. nu funderar jag på att sätta en typ badrumsfläkt i en sidovind som finns på övre plan som ska gå konstant med lämplig hastighet inställd. Är detta en bra ide? ett alternativ är ju att låta fläkten i badrummet på nedre plan gå konstant, men det känns som att det skulle bli för dålig luftväxling på övre plan då
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Enligt inspektör från anticimex räcker det inte med frånluftfläkt enbart på en våning. Jag har tänkt ha en pax på varje våning som går på halv/helfart beroende på behov. Badrum skall man naturligtvis ösa på i minst 10 min för att bli av med överskottsfukt. Lite undertryck skall man nog efterstäva.
Hej!
Håller på som bäst med att låta installera frånluftsvent i mitt hus från -38. Enplansvilla med källare. Fläkten på taket, tre utsug i entréplanet (Kök, badrum, garderob?!) samt ett utsug i källarplanet (badrummet) Enligt firman som installerar måste man ha utsug kopplat till samma system både uppe och nere. Drar rör, isolerat, på utsidan av huset. Kläs in med brädor, döljs till viss del bakom ett stuprör.
/R
Håller på som bäst med att låta installera frånluftsvent i mitt hus från -38. Enplansvilla med källare. Fläkten på taket, tre utsug i entréplanet (Kök, badrum, garderob?!) samt ett utsug i källarplanet (badrummet) Enligt firman som installerar måste man ha utsug kopplat till samma system både uppe och nere. Drar rör, isolerat, på utsidan av huset. Kläs in med brädor, döljs till viss del bakom ett stuprör.
/R
Klicka här för att svara