16 923 läst ·
11 svar
17k läst
11 svar
Pax fläkt snurrar åt fel håll.
Hej!
Gjorde rent frånluftsfäkten på badrummet idag och upptäckte när jag höll handen framför den att den blåser in luft istället för att suga ut. Jag stängde av fläkten och såg att den snurrade medsols, när jag blåste på den så snurrade den motsols, så det borde väl vara så att den ska snurra motsols? Hur får jag den att gå åt andra hållet?
Sladdar:
Svart, Vit, Blå
Ingångar:
T,L,N
WÖ!
Gjorde rent frånluftsfäkten på badrummet idag och upptäckte när jag höll handen framför den att den blåser in luft istället för att suga ut. Jag stängde av fläkten och såg att den snurrade medsols, när jag blåste på den så snurrade den motsols, så det borde väl vara så att den ska snurra motsols? Hur får jag den att gå åt andra hållet?
Sladdar:
Svart, Vit, Blå
Ingångar:
T,L,N
WÖ!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du är lite ute och cyklar, den går på växelström så det finns ingen + och - i den bemärkelsen. 
Prova att byta plats på den som sitter på L och N isåfall, men det lär nog inte göra nån skillnad. Skruva ur säkringen bara, för en av dom är nog spänningssatt konstant.
Prova att byta plats på den som sitter på L och N isåfall, men det lär nog inte göra nån skillnad. Skruva ur säkringen bara, för en av dom är nog spänningssatt konstant.
ok, så T är jorden då?cheetah1 skrev:
Ibland kan luft som sugs ut uppfattas som drag åt andra hållet.
Jag jobbar med vent och har gjort det flera gånger.
Kontrollera med pappersbit, att den suger fast.
En en-fas fläkt kan ej gå åt fel håll om den är vänd åt rätt håll, dvs flödesriktingen är rätt.
Jag jobbar med vent och har gjort det flera gånger.
Kontrollera med pappersbit, att den suger fast.
En en-fas fläkt kan ej gå åt fel håll om den är vänd åt rätt håll, dvs flödesriktingen är rätt.
Ja du har rätt! Om du bara kunde ha skrivigt tidigare...hahaRaukas skrev:
Efter att jag hade provat vända polerna åt alla möjliga håll och hörn så fick jag nog och skruvade ner hela fläkten. Jag tog isär hela maskineriet och vände på hela grejen med koppar lindningen. Jag skruvade fast fläkten och drog igång på skiten, och till min snurrade fläkten äntligen åt andra hållet....hurra hurra hurra!!!
MEN.....nu blåste det ännu mer åt fel håll. Jag sprang ut och tände en tändsticka och upptäckte att det sög in luft i badrummet riktigt ordentligt. Så det var bara att skruva ner skiten igen och vända tillbaka allt. EN SÅN RESA
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden