Hej!
Gjorde rent frånluftsfäkten på badrummet idag och upptäckte när jag höll handen framför den att den blåser in luft istället för att suga ut. Jag stängde av fläkten och såg att den snurrade medsols, när jag blåste på den så snurrade den motsols, så det borde väl vara så att den ska snurra motsols? Hur får jag den att gå åt andra hållet?

Sladdar:
Svart, Vit, Blå

Ingångar:
T,L,N

WÖ!

C
Hm, är det en sån modern? Tryck på resetknappen på den isåfall. Vill minnas att det är en elektroniskt styrd borstlös motor i den, så går den åt fel är det nog nåt fel i elektroniken.

Om det nu är en sån modern.

Nej det är nog inte den moderna, finns ingen knapp.

Kan fläkthjulet vara felmonterat? :cool:

Går det att vända hela fläkthuset?

Jag tror nog mer på att vända + och - polerna.... eller är jag helt ute å cyklar?

C
Du är lite ute och cyklar, den går på växelström så det finns ingen + och - i den bemärkelsen. :)

Prova att byta plats på den som sitter på L och N isåfall, men det lär nog inte göra nån skillnad. Skruva ur säkringen bara, för en av dom är nog spänningssatt konstant.

cheetah1 skrev:
Du är lite ute och cyklar, den går på växelström så det finns ingen + och - i den bemärkelsen. :)

Prova att byta plats på den som sitter på L och N isåfall, men det lär nog inte göra nån skillnad. Skruva ur säkringen bara, för en av dom är nog spänningssatt konstant.
ok, så T är jorden då?

T?
Är den timerstyrd? Dvs slår på och av med fördröjning?

T är timerstyrning för att få fläkten att gå en stund extra när man släcker lampan.

Ibland kan luft som sugs ut uppfattas som drag åt andra hållet.
Jag jobbar med vent och har gjort det flera gånger.
Kontrollera med pappersbit, att den suger fast.

En en-fas fläkt kan ej gå åt fel håll om den är vänd åt rätt håll, dvs flödesriktingen är rätt.

Raukas skrev:
Ibland kan luft som sugs ut uppfattas som drag åt andra hållet.
Jag jobbar med vent och har gjort det flera gånger.
Kontrollera med pappersbit, att den suger fast.

En en-fas fläkt kan ej gå åt fel håll om den är vänd åt rätt håll, dvs flödesriktingen är rätt.
Ja du har rätt! Om du bara kunde ha skrivigt tidigare...haha

Efter att jag hade provat vända polerna åt alla möjliga håll och hörn så fick jag nog och skruvade ner hela fläkten. Jag tog isär hela maskineriet och vände på hela grejen med koppar lindningen. Jag skruvade fast fläkten och drog igång på skiten, och till min snurrade fläkten äntligen åt andra hållet....hurra hurra hurra!!!

MEN.....nu blåste det ännu mer åt fel håll. Jag sprang ut och tände en tändsticka och upptäckte att det sög in luft i badrummet riktigt ordentligt. Så det var bara att skruva ner skiten igen och vända tillbaka allt. EN SÅN RESA

• Gilla
gertgert
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.