Vi kommer att ha en braskamin belägen i v-rummet på markplan. På övervåningen rakt ovanför kommer vi att ha ett allrum, och vi funderar nu på att kunna flytta varm luft dit upp kalla vinterdagar.

Jag har hittat ett färdigt 'paket' hos Soliduct som verkar innehålla allt vi skulle behöva.
http://www.soliduct.com/varmeflyttarpaket-komplett-gor-det-sjalv.htm

Men tyristorn och kanalfläkten verkar vara avsedd för kontinuerlig styrning och drift. Eller...? Vi vill ju bara ha en fläkt vi kan starta när vi känner att vi har behov av den. I övrigt ska det helst vara tyssssst....

Hur mycket låter det egentligen från en kanalfläkt? Och ska man räkna med att det läcker mycket ljud genom rören? Allrummet ska bli barnens tillhåll och vi vill inte gärna ha allt deras ljud ner till oss när vi ser TV :-/

Visst borde ett sån't här system även kunna hjälpa till att transportera kyla upp till övervåningen? Vi har AC i v-rummet men kylan behövs nog egentligen bättre uppe sommartid.

Vad tror ni om det där Soliduct-paketet?

// Jenny

Jag har så där hemma. fast dock bara förflyttning på nedervåningen men håller också på att dra det till övervåningen nu, Ljud hörs det inte igenom röret inte, dock så låter fläkten en del fast man har ju (Nu kommer jag inte på vad de heter) Dimmer som man ställer fläkten hur fort man vill ha den att gå, vilket också innebär att man kan ställa den så pass lågt att den låter lite. fast själv så kör jag på full sprutt för jag låter den heldre låte en del så färmen kommer fortare än att man fryser en kall svens vinter..

Det är ett mycket bra val att göra sådär vill jag lova har haft det sedan 81
och nu ska jag bygga ut luftförflyttningen.. kör hårt..

F
Jag har Soliducts prylar men jag plockade ihop ett eget paket med 100mm kanalfläkt istället. Flyttar från vardagsrumstak via vinden bort till hallen. Totalt ca 7-8meter rördragning. Köpte av ekonomsika skäl den oisolerade fläkten och byggde en stor låda av formplyfa som jag stagade fast fläkten i med några tillsågade frigolitbitar. Lådan spikades fast direkt i takstol och kör jag på fullt varv så hörs stomljud ner i vårat sovrum. På varje sida om fläkte så satte jag en mjuk ljuddämpare. Inga fläktljud hörs vare sig vid insug eller utblås. Däremot så är det ganska mycket turbulensljud vid inloppet, betydligt mindre vid utloppet. Skulle jag byggt samma sak idag så hade jag gått upp till diameter 160mm på sugsidan och eventuellt också på trycksidan för att minska lufthastigheten vid stora flöden samt hängt upp fläkten i gummiupphängning eller nåt liknande för att bli av med stomljuden.

Utan ljuddämpare så kommer du sannolikt att få ljudläckage mellan rummen. Troligtvis också lite fläkttljud (gissar jag på).

Nån kontinuerlig drift behövs inte. Du vrider bara på tyristorn när du vill flytta luft.

J
Jag kopplade in en supertyst PAPST datorfläkt.

F
John J skrev:
Jag kopplade in en supertyst PAPST datorfläkt.
Papst är "top of the line" fläktar men flyttar en datorfläkt 200-300 kubikmeter luft / timma vid 100Pa absoluttryck

skall du flytta 300 kbm/tim behövs andra ventiler än de i kittet om det skall vara tyst och klara sig på 10 mmvp i tryck

Om möjligt, gör vinklarna med så mjuk övergång som det går.
Har sett prov på dåliga ventilationsdragningar där luften stannat upp tack vare för snäv eller för dålig dragning vilket orsakat kraftigt buller.

Förslag, innan du köper produkten: visa med skiss hur du tänker dig dragningen och med vilken vinkel/radie det är i hörnen samt längd på liggande och stående kanaler.

Jag har dock ingen erfarenhet av att flytta värme på detta vis men det torde vara lika som vid annan ventilationsförflyttning?

J
fsn skrev:
Papst är "top of the line" fläktar men flyttar en datorfläkt 200-300 kubikmeter luft / timma vid 100Pa absoluttryck
Finns sådan som gör det utan problem, Papst har en del modeller att välja på

http://www.ebmpapst.se/sv/

F
John J skrev:
Finns sådan som gör det utan problem, Papst har en del modeller att välja på

[länk]
Vad definierar du som en datorfläkt?

Via jobbet kommer jag i kontakt med en del fläktar bla Papst och det jag kallar datorfläkt flyttar inte på 200m3/h. När jag tänker datafläkt så ser jag en axialfläkt med en diameter på ca 120mm 12V DC på kanske 5W och jag tror inte att en sån flyttar 200m3/h vid 100Pa mottryck.

Har monterat in en värmeförflyttare, Integra Sam från Fresh. Jag har ännu så länge bara förflyttning på samma våningsplan men denna fungerar lika bra mellan två våningar. Bra produkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.