3 276 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kondens på källare tak
Har en 15m2 stor källare som är dränerad och med 2 st ventilations hål.
Nu på sommaren när det är varmt ute blir det fullt med vattendroppar på taket dock ej
vid ventilations hålen, Ska jag ventilera mer eller under sommaren sätta igen vent hålen för att inte få in varm luft som verkar kondensera? Det känns som jag vill få det bättre innan jag sätter dit avfuktare.
Nu på sommaren när det är varmt ute blir det fullt med vattendroppar på taket dock ej
vid ventilations hålen, Ska jag ventilera mer eller under sommaren sätta igen vent hålen för att inte få in varm luft som verkar kondensera? Det känns som jag vill få det bättre innan jag sätter dit avfuktare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ställer du dit en avfuktare är det bäst att ha ventilerna stängda, för ska den försöka avfukta all uteluft kan den få jobba hur mycket som helst. Utan avfuktare är det egentligen beroende på luftens absoluta fuktinnehåll om det är bra att ventilera eller inte. Är den absoluta luftfuktigheten ute lägre är det bra att ventilera för att få ner luftfuktigheten. Förmodligen vill man nog ha villkoret att det ska vara varmare ute också, för oftast vill man väl värma källaren, förutom möjligen om den används som matkällare.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nu närmar vi oss den tiden på året då luften innehåller mest fukt, rötmånaden. Att du får kondens i en (förhållandevis) kall källare är inte särskilt konstigt alls. Så just nu och ung. en månad framöver är det ganska svårt att endast med naturlig ventilation i ett kallt utrymme få bort all kondens.
Om du inte ska använda en avfuktare tycker jag att du ändå ska köra med ventilerna fullt öppna, till dess att vintern kommer på riktigt. Du kommer nog ändå inte att få det tort föränn uteluften börjar innehålla mindre fukt.
Om du ska ha avfuktare måste du stänga ventilerna.
Om du inte ska använda en avfuktare tycker jag att du ändå ska köra med ventilerna fullt öppna, till dess att vintern kommer på riktigt. Du kommer nog ändå inte att få det tort föränn uteluften börjar innehålla mindre fukt.
Om du ska ha avfuktare måste du stänga ventilerna.
Några säger stäng venten helt på sommaren och öppna på vintern.
Men skulle ju vilja få det lite bättre än att ha droppar i taket.
(använder inte källaren men vill ändå få ner fuktigheten.)
Kan det hjälpa att sätta en fläkt som blåser ut luften ur väggen?
Men skulle ju vilja få det lite bättre än att ha droppar i taket.
(använder inte källaren men vill ändå få ner fuktigheten.)
Kan det hjälpa att sätta en fläkt som blåser ut luften ur väggen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ska prova att sätta ett element där nere och ha öppet vent hål.
Annars får det tyvärr bli en avfuktare hade hoppas få ett svar så jag kunde åtgärda utan värme och avfuktare. Kom gärna med fler ideer.(alla som har en oupvärmd torpargrund måste ju ha samma problem)
Annars får det tyvärr bli en avfuktare hade hoppas få ett svar så jag kunde åtgärda utan värme och avfuktare. Kom gärna med fler ideer.(alla som har en oupvärmd torpargrund måste ju ha samma problem)
dom som har problem har redan installerat en avfuktare
.
För att ha nytta av värmen så måste du värma källaren mest hela tiden så att ständigt inkommande fukt inte kan kondensera på kalla ytor och det kommer att kosta i slutändan mer än inköp av en avfuktare. Avfuktaren kan man ställa in så den jobbar bara när det behövs
. Vatten från avfuktaren kan ledas direkt till avloppet om du har en i din källare.
gaia
För att ha nytta av värmen så måste du värma källaren mest hela tiden så att ständigt inkommande fukt inte kan kondensera på kalla ytor och det kommer att kosta i slutändan mer än inköp av en avfuktare. Avfuktaren kan man ställa in så den jobbar bara när det behövs
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden