Ytterligare en fråga om kallras.

Har renoverat toaletten och ska ( eller i vart fall tänkte) montera en PAX 230 - utan kallrasskydd. Jag har fått mig förklarat av olika "experter" att har huset självdrag som mitt så ska man inte välja fläkt med kallrasskydd för då tappar man del av självdraget. En högst rimlig tanke.

Har ännu inte hunnit montera fläkten, då elektrikern inte haft tid. Köpte fläkten för ett år sedan, men den har bara legat i kartongen. Saker tar ibland mycket längre tid än vad man tror.

Men men....nu är det klart. Och eftersom vi nu tagit toaletten i bruk har jag häromdagen tagit bort isoleringen som proppat ventilschaktet under själva renoveringen. Men märker nu att kallraset är ENORMT. Blåser det ute och det är kallt så strömmar det ned så mycket kalluft att toaletten kyls ut. Ingenting som tidigare ägare upplyst om i alla fall. Problemet måste ha funnits tidigare eftersom jag inte gjort något med ventilationen alls.

Vad sjutton kan man göra? :x

Kan man eftermontera en kallraspropeller på själva fläkten? Eller måste jag köpa en ny fläkt? :( Kallrasskyddet måste ju stoppa åtminstonde en del. Den jag har idag en fast propeller utan solfjädermodellen, det lär ju blåsa rakt igenom.

Sedan läste jag här om att man kanske ska låta fläkten gå hela tiden på lågvarv som motdrag, men jag vette sjutton om det är möjligt. Jag tror inte det funkar. För kallraset är jättekraftigt.

Ventilationstrumman är fyrkantig och från 60talets slut. Sk något asbestelände och går upp i en plåtskorsten på taket tillsammans med ventilen från toaletten från källaren. Där dock inte kallraset är alls lika stort. Denna plåtskorsten har metallnät på sidorna.

Jättetacksam för tips. d^_^b

/Erber

Redigerat:
Tyresö
Jag hade exakt samma strul och jag har också en Paxfläkt, fast modellen: 201. Den har i alla fall en solfjäder som öppnar sej när fläkten startar. Kallraset är minimalt och jag är helnöjd med den.

Det ser ut som att det räcker med att du bara byter fläktmotordelen, eller så får du ringa Pax och fråga.
http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_sidor/fakta_200_201.html

största ventilationsbehovet har du när du lämnat toan så självdraget bör du få igång, om inte annat för att inte motverka luftströmmen från fläkten. Det är inte så att du hade köksfläkten på när du tog ut proppen. Glänta på ett fönster och prova igen.

Normalt får man inte kallras från en takventil i badrum i ett självdraghus. Du måste ha något mera som påverkar när det uppstår kallras.
Har du tillräckligt med tilluft i övriga rum? Har du någon kamin du eldar i och otillräcklig tilluft för att tillgodose vad den behöver. Så kolla hela din ventilation innan du ger dig på ett enskilt problem eller symtom.
Men vill du enbart åtgärda badrummet så köper du en ny fläkt som går konstant på lågvarv, minskar också tiden när vissa dofter kan uppstå, och sedan kan köras med högre hastighet när luftfuktigheten ökar.
De lite dyrare PAX-fläktarna är dessutom tystare än vad det gamla 200 var/är.

Jepp, du får nog ta och se över helheten lite, du verkar ha ett lite väl stort undertryck i ditt hus försök ta reda på vad som orsakar det.

Var tar kanalen vägen, går den via kallvind ut genom taket? Är kanalen inte isolerad hela vägen upp till yttertaket så kan det göra kallraset större då luften i röret kyls ned snabbt och faller ned. Kanalen bör vara isolerad alltså.

Precis....det bordet ju vara precis tvärt om. Det ska ju dra ut på toan om allt är normalt. Kanalen går upp på kattvinden. Och är isolerad.

Jag ska kolla lite på helheten. Är ju ingen ventilationsexpert direkt. Det finns och har aldrig funnits några ventiler i några sovrum. Men fönstren är rejält otäta. Det jag upptäckte nu var att ventilen i skafferiet, som nog är den enda inluften på övervåningen var stängd. Har öppnat den, så vi får avvakta lite.

Självdrag rent generellt - kan det sättas ur spel när det blåser halv storm ute?

Mjooo, vid byiga vindar kan förändringar i lufttrycket vid mynningen få ventilationen att bete sig lite konstigt. Det märks lätt om man har en pax fläkt, den orkar tidvis inte riktigt snurra.

Det måste ha vart den extremt kraftiga blåsten som orsakade problemet.

Jag kan konstatera att om jag kör köksfläkten på fulla spjäll så vänder draget efter en 30 sek till en minut. Lite olika. Stänger man fläkten så tar det ungerfär lika lång tid så är det drag igen. Tog en toalettpappersremsa och den fladdrar rakt upp i kanalgången. Så draget är nog ganska bra. Så länge fläkten är avslagen och det inte blåser storm.

MEN....vad gör man om fläkten är igång? Är huset för tätt då eftersom draget vänder?

När fläkten är avslagen och jag tokeldar i braskaminen så händer inget med självdraget.

Så då har jag köpt "rätt" fläkt trots allt. Sedan kanske det finns modernare och tystare, men Pax är en Pax och jag tar den kostnaden lite senare om jag tycker det väsnas för mycket. Det är ju ganska enkelt att byta den då elektrikern bor i kvarteret bredvid.

=)
Erber

Köksfläktar är grymma på att suga ut luft, så att draget vänder är ganska lätt hänt, men det kan nog vara en bra idé att sätta in tillfutsventiler, framförallt för att de är lite lättare att justera en dragiga fönster,.

Förstår inte hur vissa resonerar när de säger att man inte behöver eller ska ha kallrasskydd om man har självdragsprincip, prova att stäng igen badrumsdörren och ta tempen där nästa morgon.

Menar när det är 20-30 minus ute och +20 inne så drar det RIKTIGT rejält oavsett undertryck eller ej ock skulle aldrig sätta i en fläkt utan kallrasskydd.

Har 2 typ paxfläktar med 2 olika kallrasskydd den ena med solfjäder princip den andra med en plastfilm som böjs när fläkten går contra täpper till när fläkten är stilla, båda drar det igenom när det är rejält kallt den ena värre än den andra.Båda är genom vägg kan väl nämnas med.

Lika så med tilluftspjället typ fresh, inte har jag den fullt öppen när det är ca -16 eller kallare möjligtvis när kamin går eller köksfläkten, sedan om det är rätt eller fel bryr jag mig inte om :)

Förstår heller inte resonemangen, när man har styrd ventilation, då suger man ut ur badrum, och tar in i övriga rum (ej kök o tvättstuga, vilka också har utsug).
Om man då har självdrag, varför ska man låta luft sugas in i badrum och sedan vidare in i resten av huset?

Alpha skrev:
Förstår inte hur vissa resonerar när de säger att man inte behöver eller ska ha kallrasskydd om man har självdragsprincip, prova att stäng igen badrumsdörren och ta tempen där nästa morgon.

Menar när det är 20-30 minus ute och +20 inne så drar det RIKTIGT rejält oavsett undertryck eller ej ock skulle aldrig sätta i en fläkt utan kallrasskydd.

Har 2 typ paxfläktar med 2 olika kallrasskydd den ena med solfjäder princip den andra med en plastfilm som böjs när fläkten går contra täpper till när fläkten är stilla, båda drar det igenom när det är rejält kallt den ena värre än den andra.Båda är genom vägg kan väl nämnas med.

Lika så med tilluftspjället typ fresh, inte har jag den fullt öppen när det är ca -16 eller kallare möjligtvis när kamin går eller köksfläkten, sedan om det är rätt eller fel bryr jag mig inte om :)
Fläkt via kanal i vägg ska ha kallrasskydd, men inte fläkt via kanal som mynnar ut på taket som är avsedd för självdrag. Väggkanal är i första hand avsedd för tilluft, såvida man inte sätter in en fläkt och mekaniskt vänder på luftflödet.

Om du har -20 ute och +20 inne och en självdragsventil i taket så lär du definitivt inte få kallras utan har då de mest optimala förhållanden för självdrag.

Redigerat:
JOW skrev:
Förstår heller inte resonemangen, när man har styrd ventilation, då suger man ut ur badrum, och tar in i övriga rum (ej kök o tvättstuga, vilka också har utsug).
Om man då har självdrag, varför ska man låta luft sugas in i badrum och sedan vidare in i resten av huset?
Förklara lite mera vad det är för luft som sugs in i badrummet? I normalfallet finns ingen tilluft utifrån i badrummet, utan man har en självdragskanal och sedan tilluft via badrumsdörren.
Men ibland kanske det inte finns en självdragskanal i taket, t.ex. vid ombyggnad i källare av bad/duschrum/tvättstuga och då sätter man frånluftskanalen i väggen och en fläkt. För att undvika kallras i detta fallet så ska fläkten ha kallrasskydd.

Redigerat:
Det finns kallrasskydd som man puttar in i kanalen och andra i yttergallerutförande. Grundprincipen är mig veterligen - takmontage=inget kallras, väggmontage=kallras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.