Någon som har erfarenhet av att dra ut köksfläkten genom ytterväggen? Vad ska man ha för plåtlåda (stos?) på utsidan? Jag är lite orolig för att den fuktiga luften ska hamna på vinden via takfoten? Vad tror ni om det? Måste man ha någon form av isolering på fasaden?

Hade du tänkt dra ut röret precis under takfoten, eller vart hamnar utblåset i förhållande till taket? Har aldrigt gjort det, men logiskt känns det som om du egentligen bara behöver se till att regn inte kan komma in, precis som med alla ventiler. Men du ska kanske passa på att köpa en motor som monteras utanför huset så slipper du ljudet inne!

Vad man "ska" göra brukar bero på den lokale sotarmästaren. Ändring av imkanal kräver nämligen bygganmälan och till den brukar det krävas att man inhämtar sotarmästarens råd och bifogar detta.

Det finns väl något slags regel någonstans men att döma av tidigare trådar i ämnet gör sotarna litet olika tolkningar av dem, så lokala variationer kan förekomma.

En vanlig variant är i alla fall att röret ska dras ut minst en viss bit utanför väggen, att ev. träfasad omkring det (30 cm nedåt och åt sidorna samt 50 cm uppåt) förses med en flamskyddande plåt på litet distans från väggen och att ev. utskjutande byggnadsdelar inom en meter ovanför röret - det skulle alltså kunna vara din takfot - kläs med brandsäker skiva t ex minerit.

Jag är inte hundra på måttten, men ungefär så. Detaljer finns i ett antal gamla trådar.

Har pratat med miljö och byggkontoret och det behövs ingen bygganmälan för detta och sotmästaren sa att han inte behövde kika på bygget.

Nu har jag för avsikt att dra ut imkanalen i skorstenen, men ytterväggen har jag kvar som plan B =)

Hade jag dragit ut den så hade den kommit ut från källaren och då hade jag haft ca 3m till takfot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.