Funderar på att sätta värmeförflyttare till sovrummen från vardagsrummet där det finns en luft/luft-värmepump. Problemet är är utbudet är relativt litet och tystnad verkar inte vara den största prioriteten hos tillverkarna.

En annan bransch, där det är stenhård konkurrens och aktörerna är många, är fläkttillverkning till datorchassin. Här är ljud i förhållande till flöde en stor prioritet och utvecklingen har skett fort sen jag blev intresserad av datorer på 90-talet.

Lite siffror:

PAX 200 (specifik värmeförflyttare) som säkert är mycket vanlig i dessa sammanhang kostar C:a 1000 kr i grundutförande utan reglering.
Flöde: 90 kubikmeter i timmen eller 53 cfm i datorvärlden (cubic foot per minute)
Oväsen: 30 db vid 3 meter
Strömförbrukning 4 watt

Det finns många chassifläktar som matchar detta eller presterar bättre i alla kategorier inklusive pris i samma fläkt... Vissa fläkttillverkare har dessutom 5 års driftsgaranti (t.ex. Noctua) på sina fläktar mot PAX 3 år.

Det "extra" hemma-pulet som tillkommer är ju försumbart mot fördelarna som jag ser det. Frågan är så klart om någon provat att använda datorfläktar till värmeförflyttning och kan berätta om sina erfarenheter alternativt om någon tycker att jag missat något här.

Titta även på vilket tryck fläkten ger, datorer har korta "luftkanaler"

Protte

Har detta någon större betydelse när du drar luft genom en öppen kanal på 10 cm som matchar eller är större än fläktens diameter?

Titta även på vilken spänning fläkten ska ha och om den är för 230 volt fundera på hur du ska lösa personsäkerheten och brandsäkerheten. det är ju inte riktigt samma förutsättningar om fläkten ska sitta i ett "ventsysten" som om den sitter i en plåtlåda. Vill du ha nått som verkligen får fart på luften ska du sätta en kanalfläkt som du kan varvtalsstyra.

Datorfläktar ska som standard ha 12 V har jag för mig och det är väl också frågan om svaga strömstyrkor. Dock ska man väl köpa en bra transformator.

Blir nog svårt att få de att bli snyggt med en datorfläkt. Annars ser jag inga problem med detta. Förutom då elsäkerheten om den körs på nätspänning (men de gör ju inte datorfläktar.. inte dom jag sett iaf)

Det är väl bara att göra en liten kvadratisk ram på väggen runt kanalen, samma mått och djup som fläkten, brukar vara 2,5 cm (djupet) som standard. Den placerar man fläkten i och täcker med ett kvadratiskt ventil- galler eller nät eller tallriksmodell. Inte fulare än många av det lösningar som säljs kommersiellt tycker jag.

Jag byggde följande system:
kamin i källare, 160 mm rör till vinden (3 m) , fortsatte med det ca 10m längs huset på vind, egenbyggd fläktlåda, parrallellkopplade 2 kullagrade datorfläktar (Pabst 120 mm, provade först med glidlagrade men de höll inte, drivs av 12 volt). därifrån 2 rör nedåt varav 1 160 mm rör ned i källaren som delas upp till tvättstuga samt hobbyrum. det andra 100 mm mynnar ut vid golvet i vardagsrummet på bovåningen. Då jag driver fläktarna med 12 v så får jag skapligt högt luftflöde men något hög ljudvolym både vid sug o tryck donen. Jag nyttjar för det mesta bara 5 volt och då är systemet i princip ljudlöst. Superb värmetransport, gillstugan gick nästan inte att använda innan jag gjorde detta pga alldeles för hög luft temperatur vid eldning.
Så visst datorfläktar går att använda, men se till att de är kullagrade....
mvh Lars

olmeri skrev:
Skulle väl likna något sådant i slutändan om det inte framgick:

[länk]

Hur gick det för dig?

Vad blev det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.