3 651 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Imkanal i passivhus
Sida 1 av 2
Hej
vi bygger kanontätt passivhus med FTX. Trots dettta vill vi ha en riktig köksfläkt med imkanal rätt ut, vi funderade på kolfilter men det känns lite B... Frågan är nu vad man ska göra med det här stora hålet i skalet som en imkanal innebär? Finns det köksfläktar med stängning av kanalen då de inte används? Måste man använda en kåpa i köket och fläkt på taket, i sådana fall finns det någon riktigt tät ventil att montera i systemet (som ju måste gå att sota)? Behöver verkligen hjälp här, det känns lite surrealistiskt att täta varje microhål i stommen och sedan lämna ett jättehål öppet! För visst är det omöjligt att koppla även imkanalen till FTXen? (vi har tänkt oss en REC Temovex 400)
Snälla hjälp mig!
/Stenper
vi bygger kanontätt passivhus med FTX. Trots dettta vill vi ha en riktig köksfläkt med imkanal rätt ut, vi funderade på kolfilter men det känns lite B... Frågan är nu vad man ska göra med det här stora hålet i skalet som en imkanal innebär? Finns det köksfläktar med stängning av kanalen då de inte används? Måste man använda en kåpa i köket och fläkt på taket, i sådana fall finns det någon riktigt tät ventil att montera i systemet (som ju måste gå att sota)? Behöver verkligen hjälp här, det känns lite surrealistiskt att täta varje microhål i stommen och sedan lämna ett jättehål öppet! För visst är det omöjligt att koppla även imkanalen till FTXen? (vi har tänkt oss en REC Temovex 400)
Snälla hjälp mig!
/Stenper
Kan tyvärr inte hjälpa...men måste säga att det känns oerhört absurt att bygga ett passivhus för att sen låta en av de största värmekällorna gå upp i rök..bokstavligen
Mitt råd är att verkligen kika på kolfilterfläktar innan ni bestämmer er...de är bra mycket bättre än de flesta tror...
Mitt råd är att verkligen kika på kolfilterfläktar innan ni bestämmer er...de är bra mycket bättre än de flesta tror...
När köksfläkten går så har ni ett stort luftutbyte. Du har hittils endast talat om utloppet för imkanalen men du behöver ju dessutom ett inlopp.
Genomsnittskapaciteten för en köksfläkt verkar ligga på minst 500 m^3/h, det innebär att om ni har en yta på 100 m^2 och 2,5 m i takhöjd (250 m^3 i volym ) så har fläkten kapacitet att byta all inneluft mot luft utifrån på 30 minuter.
Om det då är tiotals grader minus utomhus så bör det påverka temperaturen innomhus märkbart, då uppstår frågan om erat passivhus har en uppvärming med tillräcklig effekt för att höja temperaturen inom rimlig tid. Som jag uppfattat det har många passivhus uppvärming med lägre maxeffekt än andra hus, stämmer det? Det borde åtminstone vara rimligt då effekten som normalt krävs är lägre.
Huruvida man använder värmeväxlare med köksfläktar vet jag inget om, men en snabb googling verkar ge svaret att man ofta undviker det, bland annat på grund av brandrisk på grund av att fett samlas i värmeväxlaren.
Genomsnittskapaciteten för en köksfläkt verkar ligga på minst 500 m^3/h, det innebär att om ni har en yta på 100 m^2 och 2,5 m i takhöjd (250 m^3 i volym ) så har fläkten kapacitet att byta all inneluft mot luft utifrån på 30 minuter.
Om det då är tiotals grader minus utomhus så bör det påverka temperaturen innomhus märkbart, då uppstår frågan om erat passivhus har en uppvärming med tillräcklig effekt för att höja temperaturen inom rimlig tid. Som jag uppfattat det har många passivhus uppvärming med lägre maxeffekt än andra hus, stämmer det? Det borde åtminstone vara rimligt då effekten som normalt krävs är lägre.
Huruvida man använder värmeväxlare med köksfläktar vet jag inget om, men en snabb googling verkar ge svaret att man ofta undviker det, bland annat på grund av brandrisk på grund av att fett samlas i värmeväxlaren.
vi har byggt nytt hus och har ett frånluftsystem, och då gynnar det heller inte att ha en vanlig inkanal till köksfläkten. vi blev tillsagda att kolla på kolfiberfläktar vilket jag också tyckte var B och nästan vägrade.
men efter att varit runt och tittat och fått råd och svar på frågor i olika vitvarubutiker osv så blev det en kolfiberfläkt ändå.
och jag kan säga att vi är helnöjda med den, har bott i huset snart ett år och inte bytt filter än och du kan inte märka att det är en kolfilterfläkt...
men efter att varit runt och tittat och fått råd och svar på frågor i olika vitvarubutiker osv så blev det en kolfiberfläkt ändå.
och jag kan säga att vi är helnöjda med den, har bott i huset snart ett år och inte bytt filter än och du kan inte märka att det är en kolfilterfläkt...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tillverkade i kolfiber, för att vara lätta och starka då?bränski skrev:vi blev tillsagda att kolla på kolfiberfläktar vilket jag också tyckte var B och nästan vägrade.
Ursäkta kunde inte hindra mig. I sakfrågan så är det nog en modern kolfilterfläkt som gäller trots allt. Det är för mycket värme att köra rakt ut annars. Dock kan man fundera över hur länge man kör fläkten på full fart egentligen, och hur stort luftutbyte detta egentligen ger i förhållande till värmeförlusten. Och är resultatet att fläkten kommer att användas ganska sparsamt, är ändå en direktkanal till det fria den bästa för att bli av med fettoset.
Även om nu inte värmeförlusten är så stor (förmodligen inte då luft inte kostar så mkt energi att värma) så återstår ju problemet med att täta kanalen då den inte används samt problemet hur man ska ta in extra tilluft då fläkten går! Att öppna köksfönstret känns vid -20 grader som en mindre bra ide... Det lutar mer och mer mot att vi lagt ner pengar på att diamantborra takbjälklaget samt köpa spirorör till kanalerna i onödan!
/Stenper
/Stenper
Men, en riktig ventilationsfirma kan väl ta fram ett motordrivet spjäll åt dig.
Köksfläkt med fläkten monterad på vind och ett spjäll som öppnar då fläkten får ström. Och med ett lämpligt montage som tillåter rengöring. Övrig fördel, mindre oljud i köket även om en del nya fläktar är rätt tysta...
När du kör köksfläkten får du mer undertryck i huset, och du får in mer luft via det vanliga tilluftdelen på din FTX?
Köksfläkt med fläkten monterad på vind och ett spjäll som öppnar då fläkten får ström. Och med ett lämpligt montage som tillåter rengöring. Övrig fördel, mindre oljud i köket även om en del nya fläktar är rätt tysta...
När du kör köksfläkten får du mer undertryck i huset, och du får in mer luft via det vanliga tilluftdelen på din FTX?
Det kan man göra, men det medför inte att man återvinner värmeenergin. Alla moderna aggregat har bypass för matoset för att man skall slippa gegga igen värmeväxlaren.Tjoa skrev:
Jag tror att man gott kan ignorera värmeförlusten som uppstår när man lagar mat. Evakueringen vid spisen är öppen endast vid behov, det måste tvärtom vara en fördel att få ut oset ur huset istället för att trycka in det i ett kolfilter.
Nej, värmeåtervinning blir det ju inte, men man behöver ju inte tänka på att ha någon separat tilluft till spisfläkten.
Bara att öppna spjället i spiskåpan och sen fungerar det.Enkelt och smidigt.
Och kolfilter är jävulens påfund. Ser inte ens det som alternativ.
Bara att öppna spjället i spiskåpan och sen fungerar det.Enkelt och smidigt.
Och kolfilter är jävulens påfund. Ser inte ens det som alternativ.
Redigerat:
Antingen så steker folk sidfläsk och friterar all mat i olja....eller så har dom erfarenhet från stenåldersfläktar....vi har baske mig inte behövt byta kolfilter sen vi köpte fläkten för mer än två år sedan...och det finns inte en flottfläck i köket på vare sig överskåp eller annat.... det matos som blir fångas ju i fettfiltret på fläkten som man kör i diskmaskinen då och då....
Med risk för att vara rabiat...men att lägga ner all tid, energi och pengar på passivhus-standard och sen blåsa värmeenergin som utvecklas vid matlagningen rätt ut ur huset för att man har fördomar mot kolfilterfläktar....ja, det är ju helt hål i huvudet...och man har definitivt inget passivhus längre...
Men men....alla är olika...finns säkert en bra lösning för att åtminstone hindra luftflöde i imkanal när den inte används...
Med risk för att vara rabiat...men att lägga ner all tid, energi och pengar på passivhus-standard och sen blåsa värmeenergin som utvecklas vid matlagningen rätt ut ur huset för att man har fördomar mot kolfilterfläktar....ja, det är ju helt hål i huvudet...och man har definitivt inget passivhus längre...
Men men....alla är olika...finns säkert en bra lösning för att åtminstone hindra luftflöde i imkanal när den inte används...