Hej!

Bor i ett hus från -69 med självdrag och (mark) radonvärden på ca 250.
Nu under vintern märker jag hur bra självdraget fungerar, tvätten torkar fort i tvättstugan, badrummen inte fuktiga. Det är ett 2 plans hus varav ena är källarplan.

Funderar på alternativ om det går att få bra ventilation även på sommaren. Tillluftsventilerna sitter i källaren.

Finns det någon (PAX?) fläkt som jag kan sätta i tilluftsventilerna som automatiskt reglerar tilluft vinter och sommar?
T.ex. på sommaren kör den fläkten, och på sommaren stannar den fläkten och minskar tilluftshålet? Så tilluften är konstant året runt, även när t.ex. vinter vinden piskar på ena sidan av huset (idag skapar det otroligt bra ventilation i källarrummen som ligger på ena sidan av huset och dålig för källarrummen i andra sidan av huset där luften går ut genom tilluftsventilerna istället).

Antar att nackdelen med elektrisk tilluft är övertryck som trycker ut fukt i huset? (tegelhus ändock?)...

Tanken är att du ska ha fläkt på frånluften så att du suger ut luft. Ny luft kommer då att komma in via t.ex tilluftsventiler. Du har rätt i din sista mening där.

Sen så torkar allt mycket bättre nu på vinter för att luften i sig är mycket torrare än på sommaren.

Hej, ja jag är också på jakt efter automatisk tilluftsventil, fast av andra skäl. Vi har FTX i huset och två braskassetter. De skapar tillsammans ett så stort undertryck att vi har större radon-problem än vi skulle behöva ha. Jag öppnar gärna ett spjäll, drar i en lina eller vad som helst när jag ska tända brasan, men slipper gärna komma ihåg den efter en timme eller så när brasan lugnat sig. Någon som kommer på något här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.