1planshus med källare från 1947 med en byggyta på ca 80kvm. Källaren är alltid stängd och inte uppvärmd. Har bytt från olja till pelletseldning och här kommer kruxet, kanske dålig ventilation.
Vad och hur ska jag sätta in? Har tittat lite på FTX men har svårt att se att det ska vara en vettig investering då huset är otätt, litet osv.
Har idag köksfläkt, 1 egen kanal från ett av sovrummen och fuktstyrd pax i badrummet. Är det nödvändigt att sätta in något över huvudtaget?
Sätta igen kanalen från sovrummet, byta paxen och köksfläkten till en "central" fläkt med grundflöde?

Nästa problemställning är att vi tittar på att bygga på en våning på huset och i så fall installera ett "utsug" i ev badrum eller hall.

Idéer? Synpunkter? Är detta ens ett problem jag behöver bekymra mig över?

Du har allstå frånluft i sovrummet? Där bör man ha tilluft. Paxfläkten kan du nog ha på alltid för att garantera tillräcklig ventillation. Jag har bara en PAX som frånluft på max altid och allt verkar bra hittills i alla fall.

TS. Som det är just nu BÖR du ha följande.

En konstant gående fläkt i badrummet. Gärna modell större,
En tilluftsventil i sovrummet och vardagsrummet gärna en som blåser den kalla luften mot radiator.
Och spjäll i köksfläkten. Den ska inte fungera som tilluftskanal!

http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

Kolla på YSO-R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.