Tog upp detta i min förra tråd, men....

Om jag nu med all sannolikhet bara har halva grundflödet på, d v s halva min fläkts sugkapacitet, frånluftsfläkten (mekaniskt frånluftssystem med friskluftsventiler för tilluften)

Det jag då behöver för att få upp suget till det godkända grundvärdet är alltså att gasa fullt på fläkten.....har f ö en ÖSTBERG varvtalsregulator 1,0.....vet ej om det är en utanpåliggande eller infälld...

kan jag alltså köra den på maximalt varvtal kontinuerligt utan att bränna fläkten?

Kan dessutom reglera mnimikänsligheten på varvtalen om den ska börja gå från första varvet på läge ett på regulatorn, eller om den redan där ställs in så den har ex antal varv vid läge 1.

vad händer då om jag t e x uppnår maxvarven på fläkten vid läge 5 1/2, och drar den i botten ...då alltså läge 6?

Smäller det då eller?

Tackar redan nu för välkomnade svar:D

Nej, du kan inte bränna fläkten om du "maxar" regulatorn, den kan inte producera överspänningar...

En rekomendation är att du justerar min.läget på regulatorn så du har minst 80V ut till fläkten.

tackar för svaret mexitegel!!

minst 80v,vad innebär det?är inte så hemma på elektricitet.....

vet i alla fall att den går i ex antal rpm precis då jag har regulatorn på 0:an (snäppet innan läge 1).

Har hört att det blir mycket kortare livslängd på fläkten vid ständigt maxläge?

Så det är inte "farligt" på något sätt att köra den på ständigt max?
Den kan alltså inte bli överhettad, eller att det blir farligt på annat sätt?

En vanlig takfläkt tar inte skada av att gå för fullt, den är byggd för det. Däremot kan de ta skada om de går för sakta. Därav det jag skrev om minst 80 volt ut. Om du inte är så hemma på elektricitet bör du ta dit någon mer elkunnig för att mäta detta om du tänker fortsätta reglera fläkten. Kör du den på max spelar det ingen roll.

Då så!!

Kommer att fortsätta köra den på halvfart då vi inte är där i veckorna,(läge 3).Alltså läget som installatören satte den på, med tanke på detta...

Då vi framöver förhoppningsvis nu kommer att bo i huset permanent (även då vi är där på helgerna) blir det till att ratta upp varvtalet till maxflödet (6) på regulatorn/fläkten,och köra så....skönt att veta att den inte tar skada av det då.

Blir ju inte så att jag heller kommer att köra den på under läge 3 (vilket motsvarade halvfart).

Provade tidigare i vintras att köra på ca Läge 1 1/2, ville ej dra ur så mycket värme....ställde tillbaka den på läge 3 (efter 1 vecka) då det blev FÖR DÅLIG luftcirkulation i huset.Bra att veta det du säger om att inte köra för sakta,kanske rena turen att fläkten då höll.

Men läget för grundventilering av just vårat hus blir alltså på läge 6,så bra att veta att det inte är någon fara med att ständigt köra så...

Tror det blev en liten missuppfattning mellan oss och vent.killen då vi alltså trott att hans inställning på 3:an skulle motsvara grundflödet på huset, då det i själva verket är på dubbel hastighet,läge 6....

Hans tankebana var nog halva grundflödet på (3:an), då vi alltså förklarade att vi bara är där i huset ibland.....
Gick liksom aldrig fram att det skulle vara läge 6, alltså det troliga giltiga grundflödet, då 3:an på regulatorn enligt mina uträkningar bara motsvara halva summan L/s som huset behöver i frånluft till vår boendeyta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.