hallå alla!!

Jag har ett Mekaniskt frånluftssystem i huset.

Det jag funderar är vilka värden det skall stå på,har hört en massa olika siffror på det...

Mäter man alltså FRÅNLUFTEN i liter per sekund?

Och TILLUFTEN i liter per kvadratmeter?

Har själv ouppvärmd tilluft som sagt, tror dessa ventiler kallas för friskluftsventiler.

FRÅNLUFTSVENTILERNA är placerade 1st i KÖK, 1st i HALL, 1st på TOA/ BADRUMMET (i detta fall inkl. DUSCH)

FRISKLUFTSVENTILERNA: 1st SOVRUM,1st VARDAGSRUM, 1st MATSALSRUMMET

Finns det någon mätare jag kan köpa själv för att mäta dessa flöden? och vad är grundvärdena på frånluften,beroende på vad det är för typ av rum då?

Funderar också på att om jag som nu har själva kanalfläkten på vinden, där den också nu är inställd på ett "minimigrundvarvtal", hur funkar det med inställningen på "snurrtallrikarna i taket för frånluften?

De skall väl ställas in? Hur vet jag hur mycket jag ska snurra upp/igen dessa tallrikar, då jag redan har grundvärdet inställt på fläkten?

SNURRIG I BOLLEN både av alla olika siffervärden, och dessvärre då jag också vistas i bostaden....

Kan det bero på för dålig luftcirkulation från vilket don då?:(

Man brukar mäta liter / s , dock förekommer det m3/h också (samma sak)

Att köpa ett mätinstrument själv har jag ingen uppfattning om.

Flöden som gäller enligt BBR10

0,35l/s per m2 i grund. Alltså det minflöde du ska ha i tillluft

Frånluft:
Badrum är 10l/s om du har öppningsbart fönster annars 15l/s. Om inte badrummet är över 5m2 då ska du öka flödet med 1 l/s per m2.

Frånluften och tillluften ska vara i balans.

Tex. Ett hus på 100m2 med 2 badrum, ett på 8m2 utan fönster (18l/s) och ett på 4m2 (10l/s).
Garderob ca 5l/s
kök 10l/s

Totalt frånluftsflöde = 43 l/s

Tilluften 100*0,35= 35 l/s

Frånluften blir dimensionerande så det blir att öka tilluften.

Placeringen på donen ska vara att man tar bort "föroreningarna" där dom alstras. Alltså i kök, badrum, tvättstuga

Tillluft ska finnas i sovrum vardagsrum.

Luddigt som vanligt när man försöker beskriva nått, men hoppas att det klarnar nått iaf :)

mvh

Glömde svara på dina "snurrtallrikar" som förmodligen är frånluftsventiler. Dessa ska man injustera. Att göra detta själv utav vettiga mätinstrument och kunskap går bara inte. Luft går alltid den lättaste vägen så man måste bolla donen mot varandra så att flödet blir rätt.

hallå n1zz3!!

Tackar för ditt utförliga svar.

Är ju inte direkt någon matematiker, men förstod ungefär....vad räkningarna går ut på;)

Det är sant som du säger,Jag menade snurrtallrikarna på frånluftarna:)

När systemet installerades så satte installatören varvatalsregulatorn på frånluftsfläkten på ett grundvärde som skulle fungera, I mitt fall blev det på läge "3" av "6"......

Antar att det är då är själva luftflödet?

Då man justerar snurrtallrikarna,vad justerar man då in?

I mitt fall då jag har 3 olika frånlftsventiler (kök, badrum,hall),grundflödet delas alltså då på tre delar? t e x badrum 10l/s, hall ?/s, kök.?/s Den totala summan per/sekund, från alla frånluftsdon, skall alltså bli det totalvärdet som frånluftsfläkten har som grundvärde?

Hoppas att du förstod;)

Yes så är det.

När jag injusterar kör jag efter kvot eller % av vad man ska ha.

Säg att man vi har 8l/s på referensdonet som är det sämst belägna. Alltså det donet man har svårast att få ut luften ur. Vi vill ha 10l/s då har vi en kvor på 0,8 (8/10)

Ställer in alla donen så vi har en kvot på 0,8. Man får passa sig när man stryper andra don för då går det flödet man stryper bort till något annat don. Så håller man på att bolla donen tills man hamnar på samma kvot/ % av man ska ha.

Sen så går man till fläkten och drar upp hastigheten tills man hamnar på kvot 1,0.

Kortfattad beskrivning hur man injusterar.

tackar n1zz3!!

Har ett till "litet dilemma" angående konsekvenserna av ett system med dålig sugkraft:S

Jag ringde anticimex om det där med frånluftflödet,hade turen att de kom redan i dag och kollade och mätte....

De konstaterade vidare att det var ALLDELES för dålig sugkraft i förhållande till luftmängd.

Då dom tittade på vinden och skulle ställa upp varvtalsvärdet på fläkten jag har till systemet där, upptäckte dom rimfrost längs ner på ett par sidofack.
Deras åsikt om detta var att frånluftssugen inte hade klarat av att ta hand om all luft,vilket då gjorde att det bildats ÖVERTRYCK i huset.

luft som skulle in i fr. lufts sugen tog alltså en egen annan väg till vindsvåningen, i detta fall på de ställen som rimfrost hade bildats:S

Det jag vet är att förra vintern då jag var upp rätt många gånger på vinden såg jag INTE till någon RIMFROST......

Hmmm varför då nu?

Förra vintern hade jag källardörren STÄNGD, den här vintern har den stått öppen i princip hela vintern f u då vi varit där på helgerna

Så kan det inte vara så att då källardörren varit stängd så behövde utsugen bara jobba för TOTALT 87 kvm yta (mindre luft att ta hand om), gentemot 170 kvm (mera luft att ta hand om) då källardörren nu varit helt öppen den här vintern?

Att den relativt fuktiga luften från källaren blandats upp, systemet har inte haft kraft att ta hand om ALL DENNA LUFT och då "överflödsluften" smitigt i väg på på egen hand utanför fr. lufts sugen?

Inspektören från anticimex var säker på i alla fall att det den orsakade rimfrosten på vinden var ett resultat av luft som smitit iväg upp till vissa partier mellan taklisten i ett par rum och upp till vinden.

Killen som drog in frånluftssystemet pratade i alla fall om att den paxfläkt han kopplat till befintlig kanal i skorsten i tvättstugan skulle ta fukten som blir då vi hänger tvätt,

"ni kan ju också sätta på fläkten lite till och från också,så blir det inte så fuktigt i källaren"
Minns jag att han sade...

Alltså kanske han INTE räknade in KÄLLARUTRYMMET i värdena på frånluftssugen på boningsvåningen? med tanke på denna källardörr emellan?

Då huset är ett enplanshus med källare så satte han alltså INTE in varken några friskluftsventiler eller frånluftsventiler där, han kanske helt enkelt INTE räknade med källarplanen i ventilationssystemet, med tanke på källardörren då?

låter mina spekulationer logiska?

Har ju fått mardrömmar om den där ##### rimfrosten nu:S

Redigerat:
Låter lite som källardörren är boven i dramat. Att kall fuktig luft tar sig upp.

Finns rätt så fina fuktstyrda paxfläktar nuförtiden.

Att det bildades övertryck i huset låter lite konstigt. isf skulle du ju ha övertryck konstant även med stängd källardörr. Tror mer på att det är lite för dåligt flöde som inte orkar hålla undan fukten som kommer från källaren.

Billigaste lösningen. Stäng källardörren
Dyrast bygg om så du får ventilation i källaren med :)

Tackar igen n1zz3!!

Det är det svaret som jag skulle vilja ha:)

Vill ju tro på det där med källardörren...

Har ju som sagt också en PAXfläkt installerad i tvättstugan,den går att intervallköra:))

Så det bästa verkar vara att köra intervaller med PAXEN, då med källardörren stängd.....

har i min lilla 5 kvadrats tvättstuga ett intilliggande pannrum på 8 kvadrat, samt ytterliggare ett oinrett källarrum på ca 35-40 kvadrat intill pannrummet.

Det du nämnde om DYRASTE lösningen var ju precis som anticimex killen menade, att få en "riktig" frånluftsventil i tvättstugan istället, påkopplat till befintligt frånluftssystem, ett rör upp genom tvättstugetaket och boningsvåningen(städskrubben) och vidare upp på vinden,påkopplat till kanalröret där......

Det där med övertryck,mina friskluftsventiler FRESH 90 står också för tillfället "nästan" vidöppna kan det vara en bidragande orsak till eventuellt övertryck?släpper jag in onödigt mycket kall och fuktig luft då?

Tanken med att dom för tillfället är så pass mycket öppna är att det kändes som alldeles FÖR lite syre i huset, hade dom bara öppnade minimalt förut, kanske blev för lite syretillförsel då istället?

Lite frusterande att vi inte kommer ner till huset förens på fredag kväll,och vem vet hur länge det varit rimfrost nu på vinden?

Var upp på vinden själv för några veckor sedan innan det blev så kallt som det varit på sista tiden (10-20 minus)...tyckte inte att jag uppfattade att råsponten var så fuktig på dessa tidigare nämnda utsatta ställen där det blivit rimfrost.

Men om jag går upp på vinden då vi kommer mer i helgen och försöker att torka bort den mesta fukten ( i den mån det går), tror du jag ser något resultat omgående då?

Ps. anticimex killen ställde upp varvtalet på frånluftsfäkten till 4 istället fö 3 som den stog på innan....
strax efter han gjort det ringde han och meddelade detta, han menade ppå att det "inte blev någon markant skillnad i flödet"...vad detta innebär vet jag inte....frågade alldrig om L/s värdet.....

Men borde det inte bli ännu lite bättre flöde, borde inte det märkas med stängd källardörr, desto mindre burk (utrymme) att suga luften ifrån....om du förstår liknelsen;)

Redigerat:
Fresh ventile. Finns inte en möjlighet att få övertryck i huset med sådana. Är ju princip bara ett hål i väggen om man hårddrar det. Om du har problem med fukt skulle jag öka flödet på frånluftsfläkten till jag märker att det ger skillnad. Tyvärr inget man märker direkt, utan man får kolla efter några dagar. Fuktmäta...

Om killen inte fick upp flödet i kanalen när han ökade fläkten kan man misstänka att det är skitiga kanaler.
Ta bort en ventil och kör upp handen/lys in och se efter. Se upp för vassa skruvar eller att dra isär kanalerna om dom är tejpade.

Flödet är ju alltid detsamma om du inte ändrar fläkten. Det är ytan om ändras. Det är svårt att ventilera ett ställe där det inte finns några don.

Har varit i kontakt med installatören nu.

Han ställde tydligen in resp frånluftsventil på de olika grundvärderna som gäller för respektive rum....

Men då jag nu i dagarna som sagt haft en annan kille från anticimex och kollat flödet så mätte han att det låg under i varje frånluftssug?

Fick en förklaring på detta, att flödet automatiskt blir mindre (värdet L/s) då det alltså nu för tillfället (då han mätte) är kallare (ca 17grader) i hela huset, mot kanske ca 20 grader i huset vid installationen och inställningen (och mätningen då) av systemet.

Värdet blir alltså lägre ju kallare insugsluften blir i ( i detta fall alltså en diff på 3 grader),20grader luft vid inställning 17 grader luft vid detta tillfälle/mätning.....

Kan det alltså skilja några litrar per sekund, på dessa tre grader?

Fresch 90 ventilerna (friskluftsvent)? kan dom stå öppna lite hur som,efter eget tycke?

svårt att mäta värde på dessa då jag inte heller har utrustning för detta, och öppnat/stängt dom lite beroende på årstid och vindstyrka ute?

Kan nog stämma med temperaturen. Dock inte upplevt det själv.
Personligen skulle ja ha freschventilerna så öppna det går. Skulle stänga igen dom lite när det är röven kallt ute.

Läste på lite om fresch90 ventilen och såg att maxflödet är 9 l/s vid fullt öppna.

aha...tackar för den informationen.Läste någonstans om en 10% regel för inluften,att den skall vara 10% under frånluftsdonets värde, kan detta stämma tror du?

Så...röven kallt kanske går vid -15 och mer tex?:))))

Han som nu installerade systemet sade vidare då jag nu fick kontakt med honom att han INTE räknat med källarutrymmet i kalkyleringen för flödet från systemet, han var också inne på det där med källardörren,vid utträkningen var den STÄNGD,var nämligen därför han satte dit PAXEN i tvättstugan,för att köras lite då och då.....för källarcirkulationens skull....

Så, då frånluftsläget nu har blivit ytterligare uppskruvat (till 4 an,från 3 an), då det alltså legat under grundflödet, så tänkte jag be honom att komma igen och mätta värderna och se vad jag nu hamnar på.....
Eftersom Anticimexkillen var lite ludddig i sitt resonemang tycker jag angående flöde/värde, efter uppställning av varvtalen på fläkten......

hmmm....sitter och tittar på anticimex utredningsprotokoll om ventilationsflöden som jag nu fått efter mätningarna:

Rekomendationsvärdet på ENTREPLANET är ca 105 m3/h?

Vad blir det översatt till l/s?

Hela husets REK VÄRDE ligger på ca185 m3/h, men med tanke på att installatören endast konstruerat systemet för entreplan måste jag ju gå efter det värdet.....

Var det så du menade n1zz3?

t e x att 5 l/s liter per sekund), är precis lika som 5 m3/h (kubikmeter per sekund?

105 kubikmeter/tim = 29,2 liter/sekund 185 kbm/h är således 51 l/s Du har säkert inte övertryck i huset men man har alltid en större undertryck på undervåningen än över. Därför fungerar tex friskluftsintag på övervåningen oftast som luftutsläpp istället trots att husets totala volym har undertryck.Luften tar sig mao in mycket lättare ju längre ner i huset de sitter. (tex Ett nyckelhål i källarplan släpper in lika mycket luft som ett mindre vädringsfönster på överplan.)Har du någon väggventil tex öppen i källaren kommer luften att vilja komma upp i våningen och på så sätt skapa det s.k övertrycket som behövs för att tränga upp på vinden. För att dämpa oron så låt fläkten i källaren gå hela tiden och minska ,(eller stäng),ev luftintag i källaren så att det skapas ett större undertryck där gentemot våningsplanen.

tackar exeberg!!

Har precis kommit hem från huset...

Höll på och försöka ställa in friskluftsventilerna i förhållande till frånluftssugen.

Vad jag nu vet att jag har i totalvärde på frånluftarna är: ca 18 l/s, vilket ju är för LITE för 85 kvm, varvtalsregulatorn till fläkten står på 4 av 6.

Kan jag prova med att maxa upp till steg 6 och förhoppningsvis komma upp i bättre sug,och köra kontinuerligt så?ingen risk för att fläkten bränner ihop? är ju som sagt bara i huset på helgerna.....

Det totala värdet på friskluftsventilerna skall alltså hålla 10% under i flödet?, blir alltså 16,2 l/s av totala 18 l/s frånluft (har ju alltså mina fresch 90 tilluftsventiler).

Denna 10% regel för tilluften gäller den även om jag inte har fläktstyrd tilluft?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.