3 158 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Roterande värmeväxlare - mindre avfuktande?
Hej,
En av de fördelar som lyfts fram med roterande värmeväxlarna är att det inte bildas ngn kondens och därigenom minskar risken för läckage. Innebär detta att fukten i frånluften överförs till tilluften? Om inte så tycker jag det borde bildas kondens någonstans i systemet i samband med temperaturfallet.
Någon som vet?
//Andreas
En av de fördelar som lyfts fram med roterande värmeväxlarna är att det inte bildas ngn kondens och därigenom minskar risken för läckage. Innebär detta att fukten i frånluften överförs till tilluften? Om inte så tycker jag det borde bildas kondens någonstans i systemet i samband med temperaturfallet.
Någon som vet?
//Andreas
Produkter som diskuteras: "avfuktande"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En FTX med roterande växlare behöver mycket riktigt ingen kondensavrinning. I kall väderlek så återvinner aggregatet fukten, vilket många upplever som ett problem - vissa gillar det. Fukten återförs allstå till bostaden.
Jag själv fick kondensutfällning på insidan av fönstren efter att vi bytte aggregat med plattvärmeväxlare till ett med roterande växlare. Det hela beror på fuktbelastningen. Torkar vi tvätt, duschar, samtidigt som alla fem är hemma, så blir det utfällning. Är vi tex tre pers hemma utan nämnvärd fukttillskott, så är märks ingenting.
Fördelen med roterande vvx är uppenbar. Den drar 50W i kontinuerlig drift, sommar som vinter. Eftervärmaren har aldrig gått igång, inte ens i minus 25C. Det är ett smärre mirakel att den kan värmeväxla så effektivt.
Jag själv fick kondensutfällning på insidan av fönstren efter att vi bytte aggregat med plattvärmeväxlare till ett med roterande växlare. Det hela beror på fuktbelastningen. Torkar vi tvätt, duschar, samtidigt som alla fem är hemma, så blir det utfällning. Är vi tex tre pers hemma utan nämnvärd fukttillskott, så är märks ingenting.
Fördelen med roterande vvx är uppenbar. Den drar 50W i kontinuerlig drift, sommar som vinter. Eftervärmaren har aldrig gått igång, inte ens i minus 25C. Det är ett smärre mirakel att den kan värmeväxla så effektivt.
Jag funderar på att investera i FTX från dagens självdrag. Den enkla frågan jag har är om luftfuktigheten inne kommer minska tack vare detta? Kan det bli så att luftfuktigheten t o m ökar om jag använder mig av FTX-ventilation med roterande värmeväxlare?
//A
//A
Ja, i kall väderlek kan Rh inomhus bli högre med en roterande VVX, jämfört med självdrag alt en plattvärmeväxlare. Men det förutsätter att du har en fungerande ventilation idag. Har självdraget avstannat pga att "motorn" (tex vedeldning, oljeeldning) försvunnit, så kan det knappast bli sämre med en FTX - oavsett typ av VVX.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden