1 492 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Fredagsklurigheten - bristfällig ventilation
Hej
Har ett FTX-system, heru 50, på vinden. De senaste veckorna har jag fått för mig att det blivit sämre inomhusluft. Utsuget ur ventilerna har känts något sämre (subjektiv bedömning), Inbillar mig även att det varit något sämre tryck i tilluften oxå men inte helt säker.
Nu imorse när jag kom in i badrummet, ca 1h, efter frugans varma dusch var det fortfarande varmt o fuktigt i badrummet. Det brukar det inte vara. Utsuget är just nu väldigt dåligt, knappt märkbart. Det brukar vara betydligt bättre.
Jag har inte varit på o pillat någonstans. Filtrena ser rätt rena ut, bytta i dec 2010. Jag switchade till- o frånluftfläktarna i aggregatet. Ingen direkt märkbar skillnad. Kör jag forcerad ventilation blir det bättre drag i systemet
Help me!!
Har ett FTX-system, heru 50, på vinden. De senaste veckorna har jag fått för mig att det blivit sämre inomhusluft. Utsuget ur ventilerna har känts något sämre (subjektiv bedömning), Inbillar mig även att det varit något sämre tryck i tilluften oxå men inte helt säker.
Nu imorse när jag kom in i badrummet, ca 1h, efter frugans varma dusch var det fortfarande varmt o fuktigt i badrummet. Det brukar det inte vara. Utsuget är just nu väldigt dåligt, knappt märkbart. Det brukar vara betydligt bättre.
Jag har inte varit på o pillat någonstans. Filtrena ser rätt rena ut, bytta i dec 2010. Jag switchade till- o frånluftfläktarna i aggregatet. Ingen direkt märkbar skillnad. Kör jag forcerad ventilation blir det bättre drag i systemet
Help me!!
Herun använder sig av kondensatorer för att sänka varvtalet på fläktarna. På fullt flöde (forsering) går strömmen aldrig igenom dessa och det fungerar som vanligt. Det är bara att beställa nya kondingar eller satsa på den nya transformatorregleringen som sitter i de nyare aggregaten.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret. Jag kom in på samma spår när jag satt o funderade i går kväll, men har inte haft möjlighet att leta reda på var kondringarna sitter ännu.
Mitt aggregat är från början 90-talet tror jag. Har en fula dosa med vred (fläkthastighet o värmeåtervinning) bakom en lucka i köket. Hur ser transformatorregleringens manöverpanel ut? Har du nån prisuppskattning?
Mitt aggregat är från början 90-talet tror jag. Har en fula dosa med vred (fläkthastighet o värmeåtervinning) bakom en lucka i köket. Hur ser transformatorregleringens manöverpanel ut? Har du nån prisuppskattning?
exerg, du verkar ju ha koll på läget. Om frånluften lagt av, vilken konding är det då? Blir inte riktigt klok på varvtalsreglering med kondensatorer... Mitt agg var visst ett heru75
Öppnade eldosan på agget, men kunde inte visuellt se något fel. Om jag kopplar om kondingarna så borde jag hitta vilken som är fel. Jag borde åtminstone konstatera om det är en 3mikroF eller 10mikroF som fallerat
Öppnade eldosan på agget, men kunde inte visuellt se något fel. Om jag kopplar om kondingarna så borde jag hitta vilken som är fel. Jag borde åtminstone konstatera om det är en 3mikroF eller 10mikroF som fallerat
Jag skulle anta att 3uF är driftkondensator och 10uF kondensatorn är för lågfarten.
Byglar du förbi kondensatorerna på 10uF skall fläktarna gå på fullfart.
Byglar du förbi kondensatorerna på 10uF skall fläktarna gå på fullfart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden