Har i badrummet en vattenburen handdukstork och el-värmegolv och hade hoppats på att handdukstorken skulle ge lite mer effekt än den gör. Badrummet är lite för kallt....

Vill köra el-golvvärmen som komfortvärme endast. Funderar därför på att installera en värmeförflyttare som blåser in luft från intilliggande vardagsrum eller korridor .- men är det en smart ide? Tänker då främst på att eftersom badrummet frånluftsventileras mekaniskt så kanske det enda som händer är att den varmare luften bara sugs ut utan att värma rummet nämnvärt? :|

Eftersom att du redan har frånluft i badrummet så drar du väl redan varmluft från utrymmena utanför (korridoren?) genom dörrspringor eller liknande?

Ja, det var lite så jag funderade också, det är en "luftspalt" på ovansidan dörrkarmen så där kommer ju in luft. Men jag var inne på att forcerat in mer varm luft på något sätt :|

Åtminstone jag vill ha varmare i badrummet än i övriga huset. Det blir det inte om du värmer med luft från angränsande rum. Jag tror inte att du kan få badrummet varmare utan att tillföra mer värme inom dess väggar.

Erik

Montera större handdukstork, eller en termostatstyrd konvektorfläkt. Denna kan du köra mha en timer.

Nej, varmare än i övriga huset behöver det inte vara för oss, men inte kallare i vart fall. Handdukstorken är så stor som det går tyvärr :(
Ska prova att ha dörren öppen lite för att se om det går att märka någon skillnad....

Du kan ha maximal otur. Att kall luft kommer in via kanalen! Det hade jag en gång. Fick montera in en billig fläkt som var på dygnet runt.

mexitegel skrev:
Ska prova att ha dörren öppen lite för att se om det går att märka någon skillnad....
När badrumsfläkten, som har kallrasskydd, inte behöver gå ställer vi alltid upp badrumsdörren. Ser kanske inte så trevligt ut men under alla år har vi sluppit mögelproblem i badrummet. Medför ju samtidigt att temperaturen blir utjämnad.

Redigerat:
Men som jag skrev i mitt första inlägg så har vi mekanisk frånluft, den går dygnet runt och då borde det väl inte kunna komma in kalluft den vägen?

Luften som ventilationen suger ut ersätts med annan luft. Om den ersätts med luft från intilliggande rum blir värmeflyttaren verkningslös då dess uppgift redan är avklarad av ventilationen. Om huset läcker så att tilluften kommer utifrån in i badrummet skulle möjligen värmeförflyttaren göra nytta, men det borde i alla avseenden vara bättre att täta fönsterspringan eller var det nu läcker in. Värmeförflyttaren riskerar att motverka ventilationens syfte att luften inte skall strömma från badrummet in i resten av huset. Jag inbillar mig att handdukstorkar ofta inte räcker till som enda värme i badrummet.

Erik

Japp, jag är helt inne på samma logik. Fönstret har fått nya tätningslister, men jag får kika vidare. Handdukstorken borde räckt till enligt beräkningarna som gjordes men så är uppenbarligen inte fallet i verkligheten. Det får väl bli att brassa på golvvärmen lite mer helt enkelt :)

kanske du kan flytta ner utsuget mot golvet,så suger det ut det kallaste
i stället,det brukar funka bra
Bosse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.