Vi bor ett 50 tals hus med självdrag, ursprungligen oljeeldat och med öppna spisar. Huset är i tre våningar med identislka lägenheter på 1 o 2 och en mindre på vinden, samt en källare. Huset har sedan flera år fjärrvärme och öppna spisarna är borttagna och det hängs tvätt i lägenheten. Vi har problem med imma och kondens i nederkant på en del fönster, vad göra?

Till senast nästa vinter kommer vi att sätta in kamin vilket kommer att torka ur en del. Vi har bara tilluft i badrum (tallriksventil) och kök (luckventil). Frånluft med självdrag i badrum och fläkt i köket. Vi använder ibland en 2 kw fläkt på låg hastighet för att torka tvätt och få en bättre cirkulation.

Vore tacksam för tips på hur vi kan förbättra vårt inomhusklimat.

Till-luft ska man INTE ha i kök och bad, där ska det vara från-luft.
För att komma ifrån ditt problem så är det mekanisk ventelation som är det bästa, både på till och från-luft. En lättare variant är att se till att det finns till-luft i sovrum och allrum i form av väggväntiler, och mekanisk från-luft i kök och bad.

MAO Täppa igen ventilerna i kök och bad. Måhända sätta en PAX i badrummet och ta upp ventiler i vardagsrum och sovrum?
Tack

Har kollat runt lite det verkar som jag skall ta upp ventilation i överkant på fönstren i sovrum och vardagsrum för tilluften.
Är jag på rätt spår?

Ja, tilluft i sovrummen är vettigt.

Men har du en braskamin i vardagsrummet bör du kanske inte ha tilluften just där. Det kan det bli ett jäkla kalldrag när du eldar vilket kanske inte är så kul när man sitter och myser i soffan. Det går ju att stänga iofs. men det är värt att känna till.

Edit: Nu ser jag ju att du skrivit att de öppna spisarna är borttagna. :blushing:

Redigerat:
Jepp borta nu men skall tillbaka, så kan avvakta med vardagsrummet
Tack

Jag hade stora problem med att det rök in när jag fyllde på ved i kaminen. Kaminen sitter i vardagsrummet och där fanns ingen tilluft innan.
Jag tog upp ett hål i väggen på samma sida som kaminen med en stängbar ventil. Blir inget kall drag utan luften följer väggen och sugs in i kaminen.

JPA666 skrev:
Jag hade stora problem med att det rök in när jag fyllde på ved i kaminen. Kaminen sitter i vardagsrummet och där fanns ingen tilluft innan.
Jag tog upp ett hål i väggen på samma sida som kaminen med en stängbar ventil. Blir inget kall drag utan luften följer väggen och sugs in i kaminen.
Ryker det in har man undertryck i huset. Det åtgärdar man lämpligtvis med att ta upp en, eller flera tilluftsventiler. Det finns dock sällan anledning att göra det i vardagsrummet.

Har själv haft det problemet och det löstes genom tilluftsventiler i källaren samt överluftsventil från källaren till "boytan".

Hur är det med PAX fläktarna, vilken skall man ha?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.