5 271 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ansluta köksfläkt till imkanal
Jag skall ansluta min köksfläkt till en imkanal i murstocken. Sotaren har varit och hälsat på och vi är överens. Jag har också läst på angående brandisolering och inbyggnad på detta utmärkta forum. Jag har dock några frågor som jag inte hittar svaret på:
Jonas
- Imkanalen fortsätter ner till källaren så jag gissar att jag måste mura ett stopp nedanför den punkt jag ansluter köksfläkten. Några tips på hur jag gör detta på ett bra och enkelt sätt? (Imkanalen används ej idag så jag kommer att göra ett nytt hål i murstocken)
- Rensningsluckor har jag förstått skall finnas vid varje böj, hur nära böjen måste dessa placeras?
Jonas
Nja, du behöver inte göra ett stopp, men det underlättar för luftflödet om du kan trä in en 90graders böj uppåt i kanalen om du ändå ska hacka hål.Sixten08 skrev:Jag skall ansluta min köksfläkt till en imkanal i murstocken. Sotaren har varit och hälsat på och vi är överens. Jag har också läst på angående brandisolering och inbyggnad på detta utmärkta forum. Jag har dock några frågor som jag inte hittar svaret på:
Tack på förhand!
- Imkanalen fortsätter ner till källaren så jag gissar att jag måste mura ett stopp nedanför den punkt jag ansluter köksfläkten. Några tips på hur jag gör detta på ett bra och enkelt sätt? (Imkanalen används ej idag så jag kommer att göra ett nytt hål i murstocken)
- Rensningsluckor har jag förstått skall finnas vid varje böj, hur nära böjen måste dessa placeras?
Jonas
Behöver inte sitta nära, bara man kommer åt allt med rensvajer. Man klarar minst en 90graders böj med viskan.
Klicka här för att svara