1 361 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Takdonen
Har jag missat något? Mina frånluftsdon är köpta hos Biltema, idag skulle jag rengöra dom, men tycker inte dom liknar de jag hade i förra huset. De tidigare hade ett skumplast som stoppade damm från att komma in i systemet, medan Biltemas saknar detta. Biltemas har ett skumplast runt ytterdelen, den del som ligger an mot taket, men inget annat, m a o allt damm åker obehindrat in i rören. Måste vara fel don.
Satte in nya frånluftsdon i somras i samband med installation av FTX. Som Lizzardo skriver finns skumplast mot taket för att stoppa läckage.
Skumplast i insuget sätts ju igen ganska snart och försämrar luftflödet ytterligare.
Skumplast i insuget sätts ju igen ganska snart och försämrar luftflödet ytterligare.
Tack för input, Jag har sökt på nätet, utan att hitta dessa donen, kan endast hitta Luftbutiken, Lindab verkar inte ha någon produktkatalog. Vet inte var de förra donen kom från, då de hörde till ventilation. Men de hade inte något skum där dessa don har det= mot taket, men detta kommer jag ihåg, att de drog tjuvluft den vägen, då det blev märken av smuts på taket runt donen. Skummet som satt inne i donet var y dia, ca 150mm och 2mm tjockt, visst dom blev smutsiga, ett par gånger om året tvättade jag dom. Men som det är nu, åker allt damm och skit in i ventilationskanalerna och fram till filtret vid aggregatet, som förvisso larmar när filtret är igensatt. Men hur mycket skit samlas då i kanalerna, när man saknar filter i donen. Jag tycker mig märka att det inte endast är löst damm, utan innehåller även fett från tvål, Schampo och annat. Jo visst, hur tunnt ett filter där än är, så minskar luftflödet, men det går ju enkelt att skruva ut konan för med flöde. Ja, jag skall leta vidare efter den andra modellen, förra huset var ett LB-hus och kom med ventsystemet där.
När jag rev ut mitt drygt 30-åriga frånluftssystem i samband med installation av FTX var jag förvånad över hur lite damm set faktiskt var i själva kanalerna. Värst var det i 90-graderskrökarna i tvättstuga och badrum, men raksträckorna därefter var mer eller mindre rena.
Jag kunde inte heller hitta något filter som det du beskriver när jag kollade runt. Hoppas du hittar det du söker.
Jag kunde inte heller hitta något filter som det du beskriver när jag kollade runt. Hoppas du hittar det du söker.
Klicka här för att svara