Jag har läst överallt att jag ska isolera frånluftskanalerna på kallvinden för att de blir kondens på dem annars, men jag är nog dum i huvudet för jag förstår inte logiken i det hela. Rören måste ju bli varmare än luften i vinden och därför snarare värma upp den och torka ur den något. Eventuell kondens på insidan borde ju förhindras av luftflödet i rören. Kan någon förklara så jag förstår?

På sommaren är det varmare på vinden än luften i rören. Då får du kondens på utsidan. Men man vill för den delen undvika kondens även på insidan. Det kan inte kondensera och samtidigt torka, så det samlas vatten i röret.

En bekant till mig hade ett frånluftsrör som var lite dåligt uppsatt, så det hängde på mitten. Till slut var det så mycket vatten i röret så det blev stopp för luften.

Tack för svaret, då är jag med.

Överallt där jag läst har man pratat om vintern men det är klart att det kan bli n viss temperaturskillnad även på sommaren. Tror dock inte att luften på vinden innehåller mer vatten trots högre värme så det borde inte bli kondens av rumsvarma rör. Kallvattenrör är ju lite skillnad...

Kondens på insidan är jag med på och man vill ju inte heller att det börjar droppa ner från badrumstaket, så det är väl lika bra att isolera då!

Det är väl uteluft och avluft som man kondensisolerar, och enbart värmeisolering på tilluft och frånluft?

Vad är skillnaden?

Uteluft: Luften som du tar utifrån till ditt aggregat (utomhustemperatur, kall).

Tilluft: Filtrerad/värmd uteluft (via värmeväxlare), (varmare än utomhus, kallare än inomhus).

Frånluft: Har samma temperatur som din inomhustemperatur (förutom värmeförlust genom isoleringen i kanalen). Går till ditt aggregat och värme tilluften. (varm och fuktig).

Avluft: Kall, har lämnat sin energi (inomhusvärmen) till tilluften via värmeväxlare (kall).

Detta om du har/ska ha värmeåtervinning, dvs FTX.

Gällande enbart F, eller FT så är ju uteluft och tilluft samma sak, och frånluft och avluft samma sak, men avluften är inte kallare än frånluften. Och tilluften är inte varmare än uteluften.
Så i FT antar jag att man måste kondensisolera hela tilluftssystemet.

Gällande F, så ser jag ingen orsak till kondensisolering?
Men vid dålig isolering så kan det kondensera inuti röret, pga av den varma fuktiga frånluften kyls av av den låga temperaturen på vinden (vinter).

Och på sommaren så är det kanske som lägst 20 grader på frånluften och betydligt varmare på vinden.
Här är jag osäker på daggpunktsavståndet.

Om du har en känd temperatur inne och en känd relativ fuktighet, så kan man gå in i tabell och se hur mycket man kan kyla luften innan man når daggpunkten, dvs då luften är mättad och inte kan innehålla fuktmängden utan den fälls ut på den kalla/kylande ytan.

Jag hänger med. Angående mitt resonemang att luften på vinden inte bör innehålla tillräckligt mycket fukt för att kondensera mot, säg 24 grader varma, spirorör så grundade jag det på att luften blir väldigt varm på vinden på sommaren men för att RH ska behållas vid uppvärmningen måste mer vatten tillföras .- och jag kan inte se varifrån det skulle komma. Jag tänker att luften är varmare men "torrare" på vinden än i den omgivande luften utomhus. Men jag kan ha fel så klart!

Javisst, det resonemanget följer ju fysiken...

Jag kanske skall tillägga att jag inte är någon ventilationsexpert, sitter själv och brottas med min egna kommande kanaldragning.

Och för övrigt så tror jag att "frånluft" ofta används felaktigt där man borde skriva avluft, vilket gör det lite kryptiskt att läsa trådar gällande ämnet...

Hittade en tabell här.

Där kan man utläsa daggpunkten (i grC) vid olika RH (%) och luttemperatur (grC).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.