Hej!

Jag har en 1 1/2 villa med takkupa. Vill installera ftx (Heru 90S 2A) på nockvind och försöker hitta lämpling dragning. Fn med tre nedgångar till bottenvåning via snedtak (195mm) varav två med 125mm rör tilluft och en (125 tillluft +160 mm frånluft) med sänkt snedtak i trappen.

Jag har ritat nedgångar med två 90gradersböjar, alternativt kan man använda flexrör (vinkel ca 40 grader).

Istället för en stam som avsticken utgår från har jag försökt att förgrena med principen halva luftmängden åt vardera håll, för att minska tryckfall och lufthastigheter. Tyvärr blir nog rensning ett problem, jag kommer inte på var jag skall lägga dem med denna rördragning. Dessutom är det trångt på nockvind.

flexdämpare på tilluftsdonen och vid aggregatanslutningar samt 50 mm ljuddämpare på tillluften är planerat med inte inritat. Att ge underlag för hur det ser ut exakt för att kunna köpa en tillverkningsritning är inte så lätt med avväxlingsbalkar och så. Annars hade det varit det bästa alternativet.

Kom gärna med förslag om ni förstår mina "ritningar". Excel och paint var inte med på hur toppvy (övervåning 50% transparent) skulle införlivas med min ritning så de kommer separat

MVH Perhof

• toppvy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toppvy ventilation2.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation3.jpg
    Skapa konto
1 frånluft 15 l/s tvättrum 5 m^2 våning 1
2 frånluft 15 l/s badrum 4 m^2 våning 1
3 frånluft 15 l/s badrum 3 m^2 våning 2
4 frånluft 15 l/s garderob hall 4 m^2 våning 2
5 tillluft 8 l/s sovrum 1 13 m^2 våning 2
6 tillluft 6 l/s sovrum 2 11 m^2 våning 2
7 tillluft 6 l/s takkupa 11 m^2 våning 2
8 tillluft 4 l/s sovrum 3 8 m^2 våning 2
9 tillluft 4 l/s sovrum 4 8 m^2 våning 2
10 tillluft 6 l/s matplats kök 30 m^2 våning 1
11 tillluft 5 l/s vardagsrum 23m^2 våning 1
12 tillluft 5 l/s vardagsrum - " - våning 1
13 tillluft 4 l/s arbetsrum 5m^2 våning 1
14 tillluft 8 l/s sovrum5 10m^2 våning 1
15 friskluft 56l/s
16 avluft 60l/s

Redigerat:
Många krökar blev det. Hälften vore nog. Om du tänker att du har en styv ståltråd på ca 3 m som , när du sticker in den från rensluckorna, kan nå alla delar av systemet så blir det väldigt många som du har ritat. Det finns säkert fog för en del av småknicksarna på rören men skulle det kanske kunna renodlas genom att tex använda någon/några 45 gradersböjar här o där? Tilluften har lite svårare att "böja rygg" om man inte använder nån spjällmöjlighet men frånluften finns ingen större vits med att fördela "mitt på". Håll bara dimensionen på röret till efter avsticket så ordnar det sig. Flexdämparna på slutet är mest för överhörning mellan vissa rum och behöver inte vara överallt. Huvuddämpningen sker vid aggregatet.Är placeringen av aggregatet på rätt plats? Du skall upp och byta filter lite då o då.

Håller med exerg. För mycket krökar. Ett förslag är att du låter en ventilationsfirma göra projekteringen. Det kostar några tusenlappar, men det tjänar du nog in på materiel. Du vet också att anläggningen blir korrekt dimensionerad för rätt flöden och lufthastigheter.
Jag köpte min anläggning som jag installerade själv från Alig ventilation och jag är nöjd med deras service och support under projektering och installation.
Tänk på att du kan dra kanalerna i en slinga och "droppa" ner till och frånlufts don under röret genom att använda ett T-rör. Hoppas du förstår vad jag menar.
När du ska isolera systemet är det också skönt att ha så korta rörsträckor som möjligt. Det är också bra för att höja verkningsgraden i systemet. Ju kortare rör, desto lägre värmeförluster i rören.

Hej och tack för input!

Angående aggregatets placering är det placerat vid vindslucka (ena förslaget på långsida andtra kortsida på lucka). Kanske kan man placera aggregatet på andra sidan av luckan, mot friskluftintaget, jag får fundera om det ger någon fördel.

Första krök på tilluftsdon 5,6, 8,9 (sovrum övervåning) kan man ta bort utan att påverka överhörning så mycket, tryckfallsskillnaden mellan don ökar något men kanske inte spelar någon roll.

Frånluftsdon på övervåning kanske kan anslutas mot frånluft vid snedtak med flexrör, men det är väldigt trångt hur man än gör.

Kort rördragning är bra av många skäl. Man kan säga att i princip har jag använt exta rör för strypning och tryckutjämna innan tilluftsdonen (överhörning minskar pga många reflektioner, dvs otydligt tal om än samma ljudnivå). Lufthastigheten sänks kraftigt i början och gradvis fram till donen. Rörkostnad och värmeförluster gör inget om systemet blir tystare och överhörning minskar. Det skall bara vara möjligt att montera..

Rätt eller fel, systemet måste också kunna rensas, vilket kommer att bli svårt utan att orma sig fram bland rör på nockvind om man använder sig av rensluckor.

Som jag skrev tidigare är det svårt för konstruktionsfirman att rita utan exakt underlag när det är trångt. En installationsfirma drar rör där det är enklast (och därmed billigast) samt där det är ergonomiskt mest lämpligt. Det är förståligt men inte den lösning jag helst vill ha. Lyckas jag skaffa tillräckligt gott underlag för alig eller någon annan firma tar jag den möjligheten.

Än en gång, tack för all input, jag har fått flera ideér redan!

Jag har ritat om dragningen lite, tack för bra idéer!

/Perhof

• toppvy ventilation4.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation5.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation6.jpg
    Skapa konto
Hej!
Nu har jag gjort ytterligare förändringar. Jag har fortfarande inte löst hur jag skall få in en renslucka vid takfoten på den sidan där dubbla 100mmrör går ner via snedtaket (yttersta 100-röret går att sätta 90gradersböj med renslucka men det passar inte att sätta X-koppling vid den "inre")

Jag får klura ett tag till. Kom gärna med förslag!

• toppvy ventilation4_1.JPG.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation4_2.JPG.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation4_6.JPG.jpg
    Skapa konto
  • toppvy ventilation4_5.JPG.jpg
    Skapa konto
Bara en liten tanke från mig är att du har väldigt många tilluftsdon.
Jag skulle ta bort en del och se till att luften har så lång väg som möjligt genom huset så att säga.
Tänker: Tilluft in i sovrum sedan går luften via huset innan det sugs ut på toaletten.

Hej, och tack för input!

Det är riktigt som du skriver att man bör låta luften passera flera rum. Från början hade jag inga tilluftsdon i övre hall och matsal (kök) och funderade även på att ta bort det ena i det delade sovrummet på övervåningen.

Mha överluftkanaler kan man styra hur luften skall gå, om man har stängda dörrar, vilket vi aldrig har.
Med fler don blir risken för ljud och drag mindre, priset man får betala är ökade installationskostnader, större värmeförlust och relativt sett lägre luftomyte i sovrum.

Tåls att fundera på! tack för input!

MVH Perhof

Ljudet kan jag hålla med, men "bra" tilluftsdon är idag väldigt tysta upp till 15 l/s.
Tänk på att ställa in så låga luftflöde som 4 och 6 l/s är väldigt svårt i praktiken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.