Jag skall ansluta min köksfläkt till en befintlig kanal i murstocken. Kanalen fortsätter ner till källaren där renslucka finns. Jag har ritat några enkla bilder:
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Första bilden är en översiktsbild. Jag hade tänkt ta upp ett hål i murstocken och mura fast ett rör som jag sedan ansluter köksfläkten till.
- På den andra bilden ser ni hur röret kommer ut i själva kanalen. Skall röret sluta vid murstocken eller bör det gå en bit in i kanalen?
- Som jag skrev så fortsätter kanalen ner i källaren där renslucka finns. Är det okej att den fortsätter eller bör jag skapa en ny botten i kanalen strax under platsen där röret ansluts enligt bild 3.
- Andra synpunkter som gör detta projekt lätt att genomföra, att resultatet blir bra och att sotaren blir lycklig?
Tack på förhand!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Du skall nog ha botten under röret annars blir det ju smetigt i hela skorstenskanalen. Det finns ingen anledning att sticka in röret längre (12-13 cm). Det blir bara problem.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Köksfläkten och tillhörande imkanal är inte längre sotningspliktigt (när det gäller bl.a. enfamiljshus), sotningsplikten försvann 1 januari 2004.
Det åligger fastighetsinnehavaren att se till att köksfläkt med tillhörande imkanaler hålls rena från bl.a. fett, utgångspunkten är LSO, samma sak gäller all annan typ av ventilation, en del ventilation kan det krävas OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) på.
Man kan rensa det själv eller så hyr man in någon firma (sotare, ventilationsfirmor, OVK-firmor m.fl.)
http://www.google.se/#q=rengöra+imk...34,d.bGE&fp=6c4de41a25eaecf2&biw=1366&bih=630
LSO - Lagen om Skydd mot Olyckor
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM
MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se/sv/Start1/Malgrupper/Privatpersoner/
Lite info om var rensluckor bör placeras (enligt sotarorganisationen?)
http://www.imkanal.com/rengoring-av-imkanal/
Det åligger fastighetsinnehavaren att se till att köksfläkt med tillhörande imkanaler hålls rena från bl.a. fett, utgångspunkten är LSO, samma sak gäller all annan typ av ventilation, en del ventilation kan det krävas OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) på.
Man kan rensa det själv eller så hyr man in någon firma (sotare, ventilationsfirmor, OVK-firmor m.fl.)
http://www.google.se/#q=rengöra+imk...34,d.bGE&fp=6c4de41a25eaecf2&biw=1366&bih=630
LSO - Lagen om Skydd mot Olyckor
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM
MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se/sv/Start1/Malgrupper/Privatpersoner/
Lite info om var rensluckor bör placeras (enligt sotarorganisationen?)
http://www.imkanal.com/rengoring-av-imkanal/
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Demmpa: Jag vet det. Lika med kaminer. Det handlar om olika antal år beroende hur anordningarna används men sotaren (dvs kommunen) har en förteckning och sköterj u också brandkontrollen. Jag tycker personligen att det är lika bar att de får fortsätta. Man kan ju ioch för sig ta in pris. Hur verifierar du att du gjort det själv mot försäkringsbolaget om det börjar brinna? Det är en annan intressant fråga.
Hur man verifierar att man sköter rengöringen kan man göra genom att föra loggbok, det är så man gör när man sotar sin egna skorsten till kamin/panna.
För ca 25 år sedan så hade mina föräldrar sotaren hemma för både köksfläkt/imkanal och för vedpannan. Mina föräldrar gjorde en koll efter att sotaren hade varit där, fortfarande fullt med mjukt fett i köksfläkten, i skorstenen från pannan hängde det flera flagor med sot så pappa åkte och köpte viska och lod och sotade ur skorstenen, fick mer än dubbelt så stor hög med sot än vad sotaren hade fått ihop. Detta upprepade flera ggr på raken, till slut så sades sotningen upp med hänvisning till att vi hade gått över till att bara använda elpatronen i pannan, vi fortsatte elda i många år och pappa sotade skorstenen och pannan själv två ggr/år fram tills huset såldes.
För ca 25 år sedan så hade mina föräldrar sotaren hemma för både köksfläkt/imkanal och för vedpannan. Mina föräldrar gjorde en koll efter att sotaren hade varit där, fortfarande fullt med mjukt fett i köksfläkten, i skorstenen från pannan hängde det flera flagor med sot så pappa åkte och köpte viska och lod och sotade ur skorstenen, fick mer än dubbelt så stor hög med sot än vad sotaren hade fått ihop. Detta upprepade flera ggr på raken, till slut så sades sotningen upp med hänvisning till att vi hade gått över till att bara använda elpatronen i pannan, vi fortsatte elda i många år och pappa sotade skorstenen och pannan själv två ggr/år fram tills huset såldes.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Och denna loggbok använder ju alla villaägare? Jag tycker det är skandalöst av myndigheterna att lägga över ansvaret på okunniga villaägare med brandrisker som följd. Valfrihet till förb--e.
Det är ju likadant med bostadsrätter. Jag har varit in i brf där folk har bott i 15 år och inte haft en aning om att fläkten skall rengöras! Hur tacklar man sånt. Om man ska kalla på sotaren. Det kostar väl?:eek:
Det är ju likadant med bostadsrätter. Jag har varit in i brf där folk har bott i 15 år och inte haft en aning om att fläkten skall rengöras! Hur tacklar man sånt. Om man ska kalla på sotaren. Det kostar väl?:eek:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller med dig delvis men problemet är att kommunen ger en firma monopol i kommunen. Det är där valfriheten skulle finnas. Det borde räcka med att anlita en sotare vilken som helst.seniorkonsult skrev:Och denna loggbok använder ju alla villaägare? Jag tycker det är skandalöst av myndigheterna att lägga över ansvaret på okunniga villaägare med brandrisker som följd. Valfrihet till förb--e.
Det är ju likadant med bostadsrätter. Jag har varit in i brf där folk har bott i 15 år och inte haft en aning om att fläkten skall rengöras! Hur tacklar man sånt. Om man ska kalla på sotaren. Det kostar väl?:eek:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden