DanielF skrev:
Okej, men nu när jag ändå har 160mm så är ju frågan om det är någon större nackdel med min dimenssion?
Ventilerna blir rätt stora om du ska ha 160mm ventiler. Tycker att du kan köra 160 på huvudstammen men 100mm på sidorören till dom enstaka ventilerna för där är luftflödet rätt lite ändå. För att få det riktigt tyst så andvänd dig av T-kopplingar 160mm-160mm och där efter sätter du på en 160-100mm.

Börja med att installera frånluftkanalerna och när du har lite rutin på det så kanske du kan gå direkt till FTX och installerar till-luft kanaler och då slipper du borra en massa hål i väggarna..

Bra verktyg är en elektriskt plåtsax så du kan snabbt kapa rören (borra hål först och sen kapar du på nolltid).själv skruvade jag fast alla rör med plåtskruv och rätt dimmension finns att köpa hos din leverantör. Se till sen att tejpa alla skarvar....

fredrikru skrev:
Se till sen att tejpa alla skarvar....
Varför tejpa skarvar när det är gummipackning på detaljerna?

S
Det blir såhär... jag kör 160 i huvudkanalen, i avstickarna och sen efter 160 böjen som går ner mot rummet så sätter jag en 160-100 och sen kör jag en 100-spiro 10cm ner till tilluftsventilen som också är 100.

piko skrev:
Varför tejpa skarvar när det är gummipackning på detaljerna?
Har blivit rekommenderat att göra så av proffs.

fredrikru skrev:
Har blivit rekommenderat att göra så av proffs.
Aldrig varit med om maken till dumheter..
Jag anser mig inte vara proffs, men jag har jobbat med ventilation i 6 år och monterat både stora (största anläggningen betjänar 26000kvm köpcenter) och mindre system och jag har då aldrig tejpat en skarv..

M
Det är väl vanligt att användz vulkande tejp i ventilationssammanhang?

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
piko skrev:
Aldrig varit med om maken till dumheter..
Jag anser mig inte vara proffs, men jag har jobbat med ventilation i 6 år och monterat både stora (största anläggningen betjänar 26000kvm köpcenter) och mindre system och jag har då aldrig tejpat en skarv..
Tittade hur dom hade gjort på min anläggning innan jag byggde om den och fick rådet av flera proffs som jag diskuterade innan jag startade...

Tejpade kanaler gjorde man förr i tiden när toleranserna var som på en gammal människa.
Nu gör man aldrig det. Har provtryckt otaliga kanalsystem och det är inte i rörskarvarna det läcker.
Med dagens spiro är det bara att slänga pengar och tid i sjön att tejpa skarvar. Men har man gott om den varan så är det ju bara att köra på.

• Gilla
piko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.