Hej!
Tänker installera en frånluftsfläkt på vinden och dra rör till toa och garderober. Rören skall gå upp på vinden (kall) och där vidare till fläkten. Vinden är isolerad med spån.

Hur bör jag dra rören?

1) Lägga rören längst innertaket i spånen? Kondensisolera/annan isolering?
2) Ovan spånen och isolera rejält?

Mvh
Andreas
 
Kondensisolering behövs inte, då rören är varmare än omgivningen på kallvinden.
Om det kondenserar nå'nstans så är det på insidan av rören.
Du bör alltså isolera rören, men 45/50 räcker gott.

Det är nog enklast att dra rören ovanför den befintliga isoleringen,
så riskerar du inga krockar med takstolar, kortlingar mm.
 
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.