Hejsan!
Håller på som bäst att försöka förbättra luften i vårt hus, och även ventilera ut lite radon som finns i blåbetongen. Som det är nu är det självdrag, med i stort sett obefintlig ventilation. Har ett tag varit inne på ftx, men får kapitulera pga prisfrågan.
Har haft kontakt med en firma som erbjöd installera en pax-fläkt, en box-fläkt på ena kattvinden, dra två rör från denna, sätta in två takhuvar, samt sätta in fyra Acticon-ventiler samt en spaltventil. Detta skulle gå lös på den nätta summan av 42000:-, vilket jag såklart hoppade av utan att tveka.
Hur som helst, har tänkt göra ett mellanting och börja med att ta upp ett hål i väggen i den lilla toaletten på nedervåningen på bilden här nere. En IntelliVent ska ju klara av att flytta 130m3 luft, så rent teoretiskt borde den klara att ventilera hela bottenplanet.
Tanken slog mig dock att groventrén skulle kanske passa bra att ha en frånluftsfläkt i. Det är iofs inte överdrivet fuktigt, men det finns en tvättmaskin där, ett grovhandfat, och även en kattlåda som kan lukta. Även skötbord med blöjor och annat kommer vara där.
Vad tror ni? Är det lämpligt att sätta en fläkt där, som kan suga luft från lilla sovrummet i anslutning till köket, samt halva köket? Ventilationsfirman hade ju skissat på att dra ner ett rör till köket från kattvinden, som då ska ventilera delar av nedervåning, samt en paxfläkt på toaletten som komplement. Sätter man inte en fläkt där borde det ju innebära att man drar in illaluktande luft in i köket ist.
Vidare har jag redan satt in en spaltventil i sovrummet vid köket, sen är tanken att montera in Acticon-ventiler i andra sovrummet/kontoret, samt en eller två i vardagsrummet.
Övervåningen har redan en fläkt som suger på rätt bra. Där har jag också tänkt sätta in en Acticon i vardera två sovrum.
Tror ni det blir bra detta? Eller tänker jag fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder