Har tänkta att dela av mitt stora källarrum där pannan står. Pannan (olja) står i inre hörnet av rummet vid den centrala murstocken. Rummet i rummet kommer att bli ca 11-12 kvadrat och inte ha kontakt med någon yttervägg. Hur lösa att pannan får tillräckligt med tilluft?
Till saken hör att rummet inte är benämnt pannrum på någon ritning så avdelning ur byggnadsregler synpunkt är inga problem vad jag förstått. Idag så har det stora rummet tilluft genom en vanlig gallerventil i ett fönster. Innerväggarna kommer att byggas upp av lecablock och rummet förses med dörr som kommer att vara stängd i normalfallet.
Det nya rummet kommer ju att bli betydligt mindre volym mässigt så den naturliga luftgenomströmningen och luftmängden kommer ju att vara betydligt lägre än i det gamla stora rummet. Hur löser man det? Med ventkanal till yttervägg och ventil där, eller räcker det med ventil till det kvarvarande delen av det gamla stora rummet? Ventilen i fönstret kommer inte att sättas igen utan vara kvar.
Tanken är att på sikt även slänga ut oljebrännaren och istället sätta i en pelletsbrännare. Ställer detta större krav på ventilation av lilla rummet? Lika bra att dimensionera för detta på en gång i sådana fall.

Är pelletsen något att vänta på? Köp en beg anläggning på blocket och börja spara nu.

Finns tyvärr lite annat som ligger på prioriteringslistan först, men visst kommer den, för det blir ju som du skriver en besparing. Den står med på listan, men inte bland topp 5. Klimatskyddet står överst (pågående) och omdisponering av källaren (planeringsstadiet) därefter, sedan dränering osv..........
Gamla hus ger inga korta listor!
Omdisponeringen av källaren är ju på planeringsstadiet nu så därav mina ventilationsfunderingar.

Håller själv på med ett liknande projekt. Jag ringde sotaren och frågade vad han tyckte. Han sa att jag måste ha tilluft direkt utifrån till detta utrymme och att dimensionen på vent. röret ska vara minst lika stor som mitt insatsrör i skorstenen (pelletsanläggning). Jag uppfattade det som att han måste godkänna det, så det är ju lika bra att ha honom involverad. Själv bygger jag med stålreglar med gips på och det var ok.

Misstänkte att jag skulle bli tvungen att dra ventrör till det nya rummet. Dimensioneringen av röret som din sotare nämnde låter ju logisk, att det måste kunna komma in lika mycket luft som sugs ut av brännaren, och har man då samma dimension på utrör som inrör borde ju det stämma.
Jag delar av med lecablock så rummet är ju brandsäkert på samma sätt som ditt stålregel+gips.
Då det idag inte finns någon ritning på det stora rummet där pannan står så har jag svårt att se att sotaren skulle ha något att göra med det i mitt fall, något nytt godkännande lär väl inte behövas då det inte ändras bränsletyp utan endast en rumsavdelning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.