5 832 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Utnyttja ventilationen i skorstenen från källaren?
Det är självdrag i huset.
Jag har en kanal i skorstenen som går från tvättstugan i källaren och ut där uppe på taket. Nu på sommaren är det ganska dåligt drag om man jämför mot vintern och min tanke är att sätta in en fläkt i kanalen. Tvätten blir torr men det skadar väl inte att hjälpa fukten på traven, eller fuktar jag bara ner skorstenen i onödan?
I annat fall så strömmar luften upp genom trappen och ut via de normala kanalerna (spisfälkten, badrummet och öppna spisen.).
Några förslag?
Jag har en kanal i skorstenen som går från tvättstugan i källaren och ut där uppe på taket. Nu på sommaren är det ganska dåligt drag om man jämför mot vintern och min tanke är att sätta in en fläkt i kanalen. Tvätten blir torr men det skadar väl inte att hjälpa fukten på traven, eller fuktar jag bara ner skorstenen i onödan?
I annat fall så strömmar luften upp genom trappen och ut via de normala kanalerna (spisfälkten, badrummet och öppna spisen.).
Några förslag?
Kolla först och främst att kanalen bara går mellan tvättstugan och taket och att den är tät. Annars blåser du ut din fukt någon annan stans. Inte ovanligt med kanaler som grenar sig i självdragshus. Är kanalen otät eller om du är orolig för fukt i skorstenen så går det ju att lägga i en slang av den typ som används för renovering av rökkanaler. Mycket enkelt att göra själv. Det finns också en billigare typ av slang för ventilationskanaler.
Jag har bara 4 kanaler i skorstenen. Köket, Öppna spisen, gamla oljepannan och den i tvättstugan. Jag tror inte att de är sammankopplade.
Vad är det för ventilationskanalrör som du skriver om?
Vad är det för ventilationskanalrör som du skriver om?
Jag trodde som du när jag började greja med min skorsten en gång i tiden, att varje kanal upptill endast gick till en sak nere i huset. Men det visade sig att diverse ombyggnader under årens lopp gjort att gamla, avgrenade kanaler slutade opluggade i bjälklag, att en köksfläkt var kopplad till en kanal som även gick till en ventil i källaren, det var stora sprickor mellan kanaler m.m. när jag började bena i det hela. Därmed inte sagt att det är så hos dig. Men som sagt, värt att kolla upp innan man börjar trycka in luft någonstans med fläkt.
Rören är sådana här:
http://www.soliduct.com/skorsten/runda-insatsror/c-210_229.htm
Dessa är för rökkanal egentligen, men jag har sett en enklare typ någonstans som var avsedd endast för ventilation.
Rören är sådana här:
http://www.soliduct.com/skorsten/runda-insatsror/c-210_229.htm
Dessa är för rökkanal egentligen, men jag har sett en enklare typ någonstans som var avsedd endast för ventilation.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack.
Det är möjligt att jag hittar på en annan lösning, Jag kan t ex sätta ventilationshål ovanför dörren som går ner till källaren. Då är det alltid öppet och luften kan komma upp. Det är just nu när det är så varmt som luften inte vill strömma så bra.
Det är möjligt att jag hittar på en annan lösning, Jag kan t ex sätta ventilationshål ovanför dörren som går ner till källaren. Då är det alltid öppet och luften kan komma upp. Det är just nu när det är så varmt som luften inte vill strömma så bra.
Ursäkta en ot fråga men, jag får tjärlukt från en ventilationskanal till källaren (från eldstadskanalen förstås) men det kanske kan avhjälpas genom såndär slang som du nämner. Tål den slangen värmen från eldstadskanalen bredvid? Vad heter slangen, har du nån länk?PNO skrev:Kolla först och främst att kanalen bara går mellan tvättstugan och taket och att den är tät. Annars blåser du ut din fukt någon annan stans. Inte ovanligt med kanaler som grenar sig i självdragshus. Är kanalen otät eller om du är orolig för fukt i skorstenen så går det ju att lägga i en slang av den typ som används för renovering av rökkanaler. Mycket enkelt att göra själv. Det finns också en billigare typ av slang för ventilationskanaler.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag planerar att göra två hål i murstocken på vinden (två imkanaler från källaren) och dra spirorör (isolerade) till en befintlig frånluftsfläkt. Då undviker jag att självdraget går baklänges och suger in rök uppe på taket när jag eldar.
Vet inte om det är en vanlig lösning men den känns bra. Dessutom riskerar jag inte att fuktig luft trycks ut i sprickor eller eventuella förgreningar där man inte vill då det blir under istället för övertryck i kanalen.
Kan det finnas asbest inblandad i skorstenen är detta också bättre då man inte riskerar damm i bodelen av huset.
Vet inte om det är en vanlig lösning men den känns bra. Dessutom riskerar jag inte att fuktig luft trycks ut i sprickor eller eventuella förgreningar där man inte vill då det blir under istället för övertryck i kanalen.
Kan det finnas asbest inblandad i skorstenen är detta också bättre då man inte riskerar damm i bodelen av huset.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden