Vid 10-tiden redan 20 grader, de lovar upp mot 25-27 grader senare på dagen.

Hur skall man egentligen ventilera? Låta allt vara öppet, dörrar, fönster osv. Eller skall man stänga igen? Har inga persienner på fönstren, men några fönster har rullgardiner. Huset är ett äldre trähus som redan nu är ca 24 grader inne. Självdrag. Källare som är sval.

Vill gärna ha så svalt som möjligt ikväll när 3-månaders babyn skall sova...

Stäng fönster, dra ner rullgardinerna på alla fönster på solsidan. Gärna tjocka draperier. Öppna fönster på skuggsidan. Sålänge luften inne är svalare än ute håller man helt stängt. När det är lika varmt ute som inne öppnar man på skuggsidan. På nätterna vädrar man så att huset kyls ned.

Trähus blir tyvärr mycket varma. Bebisen kanske sover bäst ute i skuggan av ett träd eller i källaren ?

Redigerat:
Öppna fönstren på skuggsidan.

Jag har själv inte riktigt kommit på hur jag ska göra... Men jag har tidigare på kvällstid öppnat takfönster och garageporten och sedan fått ett rejält korsdrag från källaren och upp. Men tja... när jag stängde igen så blev det varmt igen.

Känns som att det enda som skulle hjälpa är mer isolering och stängda fönster med persienner

Som vid medelhavet, tillstängt och ingen sol som lyser in från fönster och dörrar.
Sedan vädrar man när temperaturen sjunker på kväll och natt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.