2 194 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Elda med frånluft utan återvinning
Hej
Klurar på om jag gör rätt nu...
Ska installera vedpanna.
Har redan en Nibe som sköter ventilation m.m
Vedpannan blir ett eget system när den är i drift. Niben sköter dock fortfarande ventilationen.
Ska sätta en brytare på nibens kompressor för att inte niben ska hålla värme till sin vattentank när man eldar.
Med detta får jag dock ingen värmeåtervinning på ventilationen..
Är jag ute o snurrar nu?
Borde jag koppla på nibens värmda vatten mot pannans retur istället... 😊
Klurar på om jag gör rätt nu...
Ska installera vedpanna.
Har redan en Nibe som sköter ventilation m.m
Vedpannan blir ett eget system när den är i drift. Niben sköter dock fortfarande ventilationen.
Ska sätta en brytare på nibens kompressor för att inte niben ska hålla värme till sin vattentank när man eldar.
Med detta får jag dock ingen värmeåtervinning på ventilationen..
Är jag ute o snurrar nu?
Borde jag koppla på nibens värmda vatten mot pannans retur istället... 😊
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det här kan jag inte men...
Niben är väl en frånluftvärmepump antar jag.
Vad värmer vedpannan och vad värmer värmepumpen?
Om du inte använder värmeenergin i frånluften så är det ju egentligen att slösa med resurserna.
Men det beror naturligtvis på el- resp. vedpriset.
Är veden gratis och sköter uppvärmningen så visst.
Men det bästa vore väl om systemen samarbetar.
Om du inte använder värmeenergin i frånluften så är det ju egentligen att slösa med resurserna.
Stämmer, niben är en frånluftvärmepump.KnockOnWood skrev:Det här kan jag inte men...
Tanken är att elda så mycket det går, när veden är slut så slår man över till niben.
Men niben sköter ventilationen och återvinner värme, dock så används ju inte värmen i nibens tank när man vedeldar. Och då är det ju som en varmvattenberedare som varmhåller värme utan att egentligen nyttja värmen...
En frånluftvärmepump mår bra av att man eldar inne i en kamin så får den mera värme att återvinna när det är kallt ute.
Hur har du nu tänkt? Kan vara rätt meckigt att kombinera två olika system där ena systemet är anpassat att köra helt självt.
// Fredrik
Hur har du nu tänkt? Kan vara rätt meckigt att kombinera två olika system där ena systemet är anpassat att köra helt självt.
// Fredrik
Tanken är att elda med vedpanna som eget system.
Bakgrunden till att den inte dockas mot niben är att den nyttjas då bara som ersättning till elpatronen..
Då blir det en väldigt dyr elpatron
Tyvärr nibens begränsningar.
Vedpannan kan styra niben, men då stängs ventilationen av när inte niben är önskvärd.
Därav två olika system.
Går vedpannan eller niben sönder så är det ingen fara på taket, får värme ändå.
Men jag har ingen lust att baxa ut en 180kg klump som niben är och lägga pengar på ett nytt vent system.
Därav får niben puttra med ventilation, dock med kompressor o allt av.
Tills niben behövs t ex brist på ved som kommet ske första året.
Läste att ventilationen suger ut ca 30% av energi och att frånluftssystemet putter tillbaka ca 20%. Kan ha fel
Kan man göra så att kompressorn är på, när nibens tank är laddad så öppnar man upp och släpper på det varma vattnet och sen stänger igen tills den värmt nytt med hjälp av kompressorn.
Då blir det lite nyttjande av den återvunna värmen..
Det låter långsökt eller hur? 😜
Bakgrunden till att den inte dockas mot niben är att den nyttjas då bara som ersättning till elpatronen..
Då blir det en väldigt dyr elpatron
Tyvärr nibens begränsningar.
Vedpannan kan styra niben, men då stängs ventilationen av när inte niben är önskvärd.
Därav två olika system.
Går vedpannan eller niben sönder så är det ingen fara på taket, får värme ändå.
Men jag har ingen lust att baxa ut en 180kg klump som niben är och lägga pengar på ett nytt vent system.
Därav får niben puttra med ventilation, dock med kompressor o allt av.
Tills niben behövs t ex brist på ved som kommet ske första året.
Läste att ventilationen suger ut ca 30% av energi och att frånluftssystemet putter tillbaka ca 20%. Kan ha fel
Kan man göra så att kompressorn är på, när nibens tank är laddad så öppnar man upp och släpper på det varma vattnet och sen stänger igen tills den värmt nytt med hjälp av kompressorn.
Då blir det lite nyttjande av den återvunna värmen..
Det låter långsökt eller hur? 😜
Vad är det för Nibe och vad är det för panna du tänker på. Jag har en Nibe 360 FL och en vattenmantlad panna (Kakelugnspannan) med 650 l vatten som är dockad till Niben och fungerar klockrent.Det krävs lite kopplingar och en laddomat från Nibe. Sedan så kör jag med en RG 10 inne och en utegivare, då eldar man när man har lust och övrig tid sköter sig Niben som vanligt.Eller Niben sköter sig alltid som vanligt.
En Nibe 310.cecar33 skrev:Vad är det för Nibe och vad är det för panna du tänker på. Jag har en Nibe 360 FL och en vattenmantlad panna (Kakelugnspannan) med 650 l vatten som är dockad till Niben och fungerar klockrent.Det krävs lite kopplingar och en laddomat från Nibe. Sedan så kör jag med en RG 10 inne och en utegivare, då eldar man när man har lust och övrig tid sköter sig Niben som vanligt.Eller Niben sköter sig alltid som vanligt.
Denna har tyvärr begränsade möjligheter för inställningar
Pannan är en Hargassner HV40
Att du skulle tappa 30% av energin genom ventilationen tror jag inte stämmer annat än i väldigt välisolerade hus. Jag skulle köra med Niben som bara en dyr frånluftsfläkt förutsatt att du har platsen. Bra att ha något som kan hålla huset varmt när ni åker iväg en längre tid.
Platsen har jag och den står redan där.. Sen så är den ett litet argument om man mot förmodan skulle sälja. Då sållar man inte bort köpare som vill ha det bekvämt, och behåller även pyromanernavectrex skrev:
Tänkte be elektrikern sätta på brytaren så får man kolla på energiförbrukningen vad som händer
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Gör så! Gärna en termostatbrytare som går in när tempen sjunker under nåt visst. Du får ju latvarmvatten på sommarn när flvpn jobbar som bäst. Kanske t o m spetsa med luftsolvärme nån gång när du fått slut på nuvarande projekt?D09 skrev:
Nej, låter som en busenkel o bra moddning av din frånluftsvärmepump!D09 skrev:
Klicka här för att svara