Hej!

Vilket är att föredra när man ska ventilera ett unket källarutrymme? Källaren är delvis uppvärmd med vattenburen värme. Tidigare ventilerades den ju bl.a. genom oljepannan som idag är ersatt med värmepump.
Om man nu ska ventilera källaren genom att montera in enklare fläkt för ventilation vad är då att föredra? Luft in eller luft ut med hjälp av fläkt?:confused:
Tanken är inte att det ska bli någon underbar livsmiljö med 20+ i källaren, då den i första hand används som förråd, men den unkna källarlukten och visst fuktproblem borde ju kunna åtgärdas med fläkt.

Jag har inte svaret på din direkta fråga, men har du kollat luftfuktigheten i källaren? Det är möjligtvis inte en luftavfuktare du behöver snarare än ventilation?

Jo vad det gäller fukten så skulle väl en avfuktare göra jobbet. Men en större omsättning av luften, som ju tidigare nämnts skötts genom oljepannan, är önskvärd och kan ju inte avhjälpas av en avfuktare även om en del av "källarlukten" försvinner genom att det blir torrare.

Tilläggas kanske ska göras att källaren är en "sluten" enhet och har ingen förbindelse till våningen över utan endast ingång utifrån.

Det bästa är att stänga alla ventiler och sätta in en avfuktare!

Att ventilera löser bara problemet på vintern, på sommaren ökar ventilation fuktproblemen.

Fuktproblemet är inte särskilt stort, var tidigare inget problem när oljepannan var i drift. Visst en avfuktare är aldrig fel, men vill även få en bättre luft totalt sätt i källaren så därav mina ventilationsfunderingar.
Ditt alternativ med att stänga alla ventiler skapar ju knappast någon bättre luft bara torrare.
Och visst en torrare miljö ger mindre "källarlukt" men en luftomsättning på närmare noll ger ingen miljö jag skulle vilja vistas i någon längre stund.

Lukten kommer sannolikt från fuktproblem. Om ingen bor i källaren fungerar det utmärkt att stänga ventiler och sätta in en avfuktare, det blir en utmärkt miljö att vistas i kortare tider.

Låter lite bakvänt, men ska testa och se.

injonil skrev:
Lukten kommer sannolikt från fuktproblem. Om ingen bor i källaren fungerar det utmärkt att stänga ventiler och sätta in en avfuktare, det blir en utmärkt miljö att vistas i kortare tider.
Jag har gjort just så och det funkar fint. Unken lukt försvinner rätt snabbt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.