Inser att detta är ett stort ämne då jag sökte på det, men att pussla ihop alla svar till mina frågor kommer ta bra lång tid, så skriver ännu en fråga i detta ämne.

Jag har ett litet badrum på knappt 4 kvm golvyta, och tänkte placera en fuktstyrd fläkt i taket ovan duschen och sedan dra ett rör på vinden, då ovan isoleringen, men undrar hur jag hanterar kondensen som troligen kan bildas i detta rör, det är tänkt att gå ut i skorstenen. sträckan är ca 3 m mellan badrum och skorsten, då utan böjar.

Vad ska det va för rör.
Vilken typ av isolering till rören, gärna anpassad så det blir mindre krångel att fästa det.
Det kommer bli en 90 graders vinkel från röret i skorsten, kommer detta samla kondens på botten i skorstenen!? Hur fäster man ett rör i ett kvadratiskt hål (av två) i skorsten, som är antingen 19x15 cm eller 18x18, då jag inte vill ha kondens rinnande i springorna som inte är täta, om det skulle bildas.
En fläkt jag funderar på är http://www.marley-germany.com/en/products/ventilation/ventilators/smartventilator/index.htm som Bauhaus har för ca 1500 kr, som ska klara av 6 m (15m?) trumma, då den ska bilda någon typ av luftvirvel om jag fattar det rätt, men då den blir en 90 graders böj i skorstenen så undrar man vad som händer där, om det fungerar ändå. Sedan finns Fresh Intellivent, men som inte nämner något om lång trummor, som verkar va mer tänkt för "smala" väggar.
Det finns även fläktar man sätter i kanalen på vinden, men dessa verkar inte ha samma finesser utan en massa extra tillbehör och blir lite krångligt att gå upp på vinden och rengöra dessa (och alla verkar inte gå att öppna för detta).
Och sist, var hittar jag alla dessa saker i fysik butik i Stockholm, då speciellt isolering.

Tror en helt vanlig fläkt klarar av 3 meter rör utan problem.

Kör på aluminiumslang, typ http://www.soliduct.com/flexrorslangar/aluminiumslang/c-213_116_195.htm så slipper du fixa och dona med skarvar och böjar. Mura in slangen i murstocken så blir det tätt.

Fläktar hittar du som du vet på Bauhaus, Clas Ohlsson mfl.
Aluminiumslangen finns säkert på Bauhaus om inte annat på biltema.

Vad är det för kvadratiska hål förresten?

Ska kanske tillägga att det är dessutom en sträcka upp igenom isoleringen som är 44 cm hög (skivor) och skorstenen är det kanske 2 meter i höjd (1 m på vind och 1 meter ovan tak) så sträckan blir totalt ca 6 m, och det undrar jag om en vanligt fläkt klarar av?

Funderat på aluminiumslang då det är smidigt som du skriver, men känns som att man lätt kan göra hål i den om man håller på runt den och inte är otroligt försiktig. Ska senare dra ny el i närheten av den, och är då rädd att göra söder den vilket kanske kan resultera i att man får kondensvatten (om nu sådant kan bildas även med fläkt) på vinden.
Så kanske spirorör är bättre lämpat för detta, kanske dubbla priset, men bör klara lite mer, sedan hur lättarbetade de är med kapning och fästa etc, det vet jag inte.

Det är hål som det tidigare gick bara luftkanaler från badrummet, men då utan fläkt, "kvadratiska rör", gjorda i asbest.

Och om man tar en kanalfläkt så kanske man kan koppla köksfläkten till samma, men troligen inte. :) Som då skulle behöva en egen tillkoppling för köken och en annan/andra för badrummet.

Köket skall ha egen imkanal (och det är enklast att sätta en egen fläkt) för att undvika att du trycker ut matos i andra rum i bostaden.

Du kan gott sätta en kanalfläkt istället och köra på spirorör, det ser mer proffsigt ut också :) Det är absolut inte fel att denna går hela tiden heller för att förbättra grundventilationen i din bostad.

Jo, antar att man ska ha egen fläkt för köket, men vore skönt att slå två flugor samtidigt, men inte så fräscht att lukta bacon efter man duschat.

Blir troligen en kanalfläkt, om, jag hittar någon smidig. Jo, ska va bra att ha en fläkt gå hela tiden, men undrar hur ekonomiskt det är på vintern, då den drar ut varmluft hela tiden, men sedan vet man hur det är med fläktar - dom börjar gnissla/låta och samlar damm och konstant susande, och jag har gamla fönster så det är inte så tätt som ett nytt hus.

Funderade på spirorören och även vissa fläktar som är förzinkade, att detta rostskydd kanske inte håller och börjar rosta då det är fukt i dessa delar, men kanske det inte fastnar så mycket fukt då fläkten går och samtidigt torkar innan fläkten stängt av. Kanske ska man köra plastprylar/rör, som jag normalt inte gillar då det blir poröst med tiden och spricker.

Funderade på isoleringen, den Bauhaus har kostar rätt mycket och är väldigt lång, 10 m för dryga 1000 k, hittar inget annat "byggvaruhus" som har sådant...

Redigerat:
Du ska ha ett luftombyte varanann timme för att må väl, det klarar man normalt sett inte med självdrag mer än möjligen på vintern.

En frånluftsfläkt klarar av den fukt som kommer från badrummet utan problem, en fläkt som får gå hela tiden håller längre än en som startar/stoppar. Det är klokt att rengöra ventilationskanalerna regelbundet, det minskar oljudet och mer hygieniskt.

Så är det säkert, men låter inte så ekonomiskt.

Ok, det är väl det som är tanken, att fläkten ska får bort all fukt och inte samla det i röret ut.. :)
Hur man nu rengör långa kanaler med böjar (om man väljer ett "hårt" material)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.