FTX'en är till för att återvinna värme, dumt att tappa värme energi på vägen för att kanalerna är dåligt isolerade.
För att uppfylla regler vid större bygge så krävs det oftast minst 120mm isolering.
För att uppfylla regler vid större bygge så krävs det oftast minst 120mm isolering.
Om kanalsystemet är ca 10m på vinden och medellufthastigheten är ca 2,5 m/s så tappar man ca 2°C på frånluftstemperaturen om isoleringen är 120 mm vid -20°C omgivande temperatur. Mindre än så skall man inte isolera Paroc rekommenderar minst 160 mm.
Patrik
Patrik
Consensus skrev:
På frånluften kan man få ju faktiskt få invändig kondens om det är för dåligt isolerat. Detta kan ju sen rinna ut ur rören och skapa oreda.
Tittade på Paroc hemsida men hittade inget ang detta....Pasta skrev:
Så sant. Vilken isolering som krävs är olika beroende på om det är kanaler för:MagnusRö skrev:
Frånluft
Tilluft
Uteluft
Avluft
Samt om rören är dragna i uppvärmt utrymme eller inte.
Har jag förstått detta rätt om jag sammanfattar mitt dilemma såhär:
Skall sätta upp mitt nya FTX system på min kallvind.
Frånluft räcker om jag har en kondensstrumpa på ?? Men vilken tjocklek ??
Tilluft rekommendera ni att man har minst 120 mm isolering
Uteluft/frisk luft in kondensstrumpa . Tjocklek??
Avluft kondensstrumpa.
Nu får ni gärna kommentera detta. Kommer att lägg min beställning under morgondagen.
Skall sätta upp mitt nya FTX system på min kallvind.
Frånluft räcker om jag har en kondensstrumpa på ?? Men vilken tjocklek ??
Tilluft rekommendera ni att man har minst 120 mm isolering
Uteluft/frisk luft in kondensstrumpa . Tjocklek??
Avluft kondensstrumpa.
Nu får ni gärna kommentera detta. Kommer att lägg min beställning under morgondagen.
Både tilluft och frånluft skall du ha värmeisolering på.
Värmeisolerar du inte frånluften kommer du tappa värme som du vill återvinna i FTX-aggregatet.
Friskluft och avluft (frånluften efter aggregatet) på kallvind behöver inte isoleras då temperaturen i kanaler och på vinden kommer vara nära varndra, men inte fel med isolerstrumpa som extra säkerhet.
Värmeisolerar du inte frånluften kommer du tappa värme som du vill återvinna i FTX-aggregatet.
Friskluft och avluft (frånluften efter aggregatet) på kallvind behöver inte isoleras då temperaturen i kanaler och på vinden kommer vara nära varndra, men inte fel med isolerstrumpa som extra säkerhet.
