G
Ni som har satt upp era egna ftx system, hur tjock isolering har ni haft på era spirorör?
 
Redigerat av moderator:
Lizzardo
Jag har 120mm.
 
Har man för lite isolering på spiro-rören, så får man kondens som kan ge vattenskador och/eller mögel.
Så snåla inte med isoleringen.
 
G
Vad är det minsta man kan ha?
Tycker att det låter mycket med 120mm.
 
PE50 verkar lämpligt om det sällan är kallare än -20C där man bor.
 
FTX'en är till för att återvinna värme, dumt att tappa värme energi på vägen för att kanalerna är dåligt isolerade.
För att uppfylla regler vid större bygge så krävs det oftast minst 120mm isolering.
 
Om kanalsystemet är ca 10m på vinden och medellufthastigheten är ca 2,5 m/s så tappar man ca 2°C på frånluftstemperaturen om isoleringen är 120 mm vid -20°C omgivande temperatur. Mindre än så skall man inte isolera Paroc rekommenderar minst 160 mm.

Patrik
 
Ni måste skilja på isolering och kondensisolering. En kondensisolering består av en diffussionstät strumpa som innehåller 30 mm isolermaterial. Alternativt kör man med Armaflex.
 
Consensus skrev:
Ni måste skilja på isolering och kondensisolering. En kondensisolering består av en diffussionstät strumpa som innehåller 30 mm isolermaterial. Alternativt kör man med Armaflex.

På frånluften kan man få ju faktiskt få invändig kondens om det är för dåligt isolerat. Detta kan ju sen rinna ut ur rören och skapa oreda.
 
G
Pasta skrev:
Om kanalsystemet är ca 10m på vinden och medellufthastigheten är ca 2,5 m/s så tappar man ca 2°C på frånluftstemperaturen om isoleringen är 120 mm vid -20°C omgivande temperatur. Mindre än så skall man inte isolera Paroc rekommenderar minst 160 mm.

Patrik
Tittade på Paroc hemsida men hittade inget ang detta....:(
 
MagnusRö skrev:
På frånluften kan man få ju faktiskt få invändig kondens om det är för dåligt isolerat. Detta kan ju sen rinna ut ur rören och skapa oreda.
Så sant. Vilken isolering som krävs är olika beroende på om det är kanaler för:

Frånluft
Tilluft
Uteluft
Avluft

Samt om rören är dragna i uppvärmt utrymme eller inte.
 
Måste uteluft och avluft kondensisoleras eller räcker det med 30mm nätmatta?

//Niclas
 
Nikk skrev:
Måste uteluft och avluft kondensisoleras eller räcker det med 30mm nätmatta?

//Niclas
Innomhus JA

Utomhus eller kallvind NEJ

/Patrik
 
G
Har jag förstått detta rätt om jag sammanfattar mitt dilemma såhär:

Skall sätta upp mitt nya FTX system på min kallvind.

Frånluft räcker om jag har en kondensstrumpa på ?? Men vilken tjocklek ??
Tilluft rekommendera ni att man har minst 120 mm isolering
Uteluft/frisk luft in kondensstrumpa . Tjocklek??
Avluft kondensstrumpa.

Nu får ni gärna kommentera detta. Kommer att lägg min beställning under morgondagen.
 
Både tilluft och frånluft skall du ha värmeisolering på.
Värmeisolerar du inte frånluften kommer du tappa värme som du vill återvinna i FTX-aggregatet.
Friskluft och avluft (frånluften efter aggregatet) på kallvind behöver inte isoleras då temperaturen i kanaler och på vinden kommer vara nära varndra, men inte fel med isolerstrumpa som extra säkerhet.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.