Hej
Vad är det för öppningsmått för Heru S-aggregaten, dvs hur mycket luft behövs ovan aggregatet? Är det dubbla höjden som gäller eller går det på nåt vis att skjuta av locket?

Mvh

Locket kommer loss utan speciellt mycket utrymme, men det behövs utrymme för att skjuta i och ta ut huvudfiltren. Måtten på filtren avgör alltså. Jag har lagt mitt aggregat med öppningen åt sidan, vilket är tillåtet enligt installationsanvisningen.

som sagt så går det ju att ta bort luckan med väldigt litet utrymme, men det blir värre när/om fläktar, filter och växlare skall tas ur. jag har sett lösningar där man haft en "list med snabbskruvar" som klämmer mot filtren så att man på så vis kan lirka i och ur dem på snedden. Men då har man ju fortfarande problem om man behöver serva fläktar & rotor.

Stort tack alla. Jag tror jag gör så att jag monterar aggregatet på sidan. Och ställer det precis innanför kattvindsdörren är manöverutrymmet är som störst(det är som en liten garderob innan den mindre delen av kattvinden där jag tidigare tänkt mig ha aggregatet. Djupet räcker då gott och väl till, även om utrymmet är något mindre brett än aggregatet.
En annan fråga dök upp; hur nära yttervägg kan man ha ändarna av aggregatet,dvs uteluft/avluft? Går det att ställa det i princip dikt an eller behövs det lite marginal tex för isolering? Min preliminära placering är precis i ytterhörnet av huset.

Om du kan lirka dit det så går väl dikt an. Det kommer bli trångt att kondensisolera av och uteluft dock. Kanske lite armaflextejp funkar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.