S
Riktigt så illa som det låter är det inte, vi har en mekanisk från o tilluft med ett kombidon på gaveln, sprutas det parfym inne på toan så kommer lukten direkt i tilluftsventilerna. Vad jag förstår så är detta mer eller mindre ofrånkomligt med kombidon.

Skulle det bli någon skillnad om man flyttade tilluften och satt ett till don ett par meter ifrån i sidled ( 2,5 - 3 meter)

Jag förstår att det helst ska ut genom taket men det är rätt dyrt.

Mät tryckbalansen över rotorn innan du gör något annat.
Du bör ha minst 40-60pa undertryck på frånluftssidan gentemot tilluftsidan.

Varför blir det så dyrt att dra avluften över taket?
En enkel huv kostar 1 - 2 loppor.

Ett alternativ är annars att dra ner på parfymen. Den är väl inte heller gratis :)

S
KnockOnWood skrev:
Varför blir det så dyrt att dra avluften över taket?
En enkel huv kostar 1 - 2 loppor.

Ett alternativ är annars att dra ner på parfymen. Den är väl inte heller gratis :)
1-2 loppor är 1-2 loppor mer än jag har lust att lägga på detta för tillfället.

Det är frugan som parfymerar, det lär inte vara jättelätt att få henne o sluta med det :D

tommib
Hmm.... vi har kombidon och inte alls samma problem. Däremot har man ju alltid läckage mellan luftströmmarna om det är FTX. Är det det ni har eller är det bara FT? Tjoa hade ett bra förslag om att kolla tryckskillnaden mellan av- och uteluft. Kanske är det innan kombidonet som det läcker över...

tommib skrev:
...Däremot har man ju alltid läckage mellan luftströmmarna om det är FTX.
...
Nja, det där stämmer kanske för roterande aggregat, inte för tvärströms- eller motströmsvämeväxlare.

tommib skrev:
...Tjoa hade ett bra förslag om att kolla tryckskillnaden mellan av- och uteluft. Kanske är det innan kombidonet som det läcker över...
Och hur mäter man detta?
Det är väl egentligen något som aggregatet självt sköter om.

tommib
KnockOnWood skrev:
Nja, det där stämmer kanske för roterande aggregat, inte för tvärströms- eller motströmsvämeväxlare.

Och hur mäter man detta?
Det är väl egentligen något som aggregatet självt sköter om.
Ja, det är riktigt. I kors/motströmsväxlare ska det inte bli något läckage. Men det är inte säkert att TS har någondera eftersom han skriver mekanisk från- och tilluft.

Nja, det beror på hur aggregatet är inställt. Vi har ett Flexit UNI3 där man kan ställa in fläkthastigheterna för varje steg (min, normal, max) i konfigurationen.

Mäter gör man genom att göra ett hål i vardera röret och trycka dit en plastslang med vatten (eller annan lämplig vätska). Sen tittar man på hur vätskepelaren rör sig. Finns säkert fina instrument för det också men slangen är lättast.

Ja mitt svar syftade till att man hade en roterande växlare. Dock så kan det vara så att även man har rätt tryck över den roterande växlaren kan lukt molekyler följa med växlare runt. Tänk vatten molekyler som landar på växlaren i frånluften och sen åker med runt till tilluft en. Trycket över växlare ställer man enklast med ett trimspjäll på frånluften direkt efter aggregatet. Lite överkurs på villa aggregat men har man bekymmer är de det man kan börja med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.