Hej, jag har haft besiktning av ventilation och skorsten och stora problemet blev att jag hade inte instruktions boker och teknisk beskrivning på Svenska men på Danska och Engelska. Kan man verkligen (enl. lagen) nu när vi är i Europa och det importeras för fult kräva instruktioner på Svenska annars besiktningen blir icke godkänd?

Ja, det finns (tack och lov skulle jag säga..) regler och förordningar som kräver att instruktioner finns på svenska.

Det innebär också att tillverkaren är skyldig att tillhandahålla instruktionsböcker på de officiella språken i de länder som produkten säljs.
Det i sin tur innebär att det normalt finns instruktionsböcker på diverse språk att ladda ned vid behov.

Testa en Google-sökning på din modellbeteckning och se vad som händer...

Ok, Det är bara att jag tycker att allting går mot globaliseringen och Europa unionen så borde man kunna acceptera Engelska eller närmast bekanta språk som de flesta kan läsa och de som inte kan får lära sig annars ser jag inte syftet av Europa unionen och globala ekonomin. Idag ska alla kunna åtminstone två språk och spec. fackman som kommer att mötas av bara mer och mer utländska varor. Kaminen kommer från ett annat EU land men har inte försäljning just i Sverige men i hela övriga Europa (typiskt va), så nästa fråga är varför tillåter man import av varor utan godkända dokument översatta på Svenska, ska man skilja det nu på oss konsumenter?

Har du köpt den i Sverige så faller ju ansvaret för att ta fram svensk manual på den svenska generalagenten.

Måste inte just kaminer också vara miljögodkända i detta rike..?

Det handlar inte om vad de är godkända för, så klart att de är godkända men besiktningsman vill inte ens läsa om boken är inte på Svenska och nej, jag köpte den från en rätt stor företag från Italien som har sina återförsäljare runt om Europa men visade sig inte i Sverige.

Intressant.
Det innebär att ansvaret faktiskt faller på dig.
Du har privatimporterat en vara som inte annars finns till försäljning i Sverige.
Det innebär att det inte finns någon generalagent och att leverantören inte är skyldig att tillhandahålla dokumentation på vårt språk.
Det är alltså din sak att visa för svenska myndigheter att din kamin uppfyller de svenska kraven.
I och med den fria rörligheten inom EU borde du kunna visa relevant, motsvarande, italienskt intyg (typ CE-märkning eller CoC eller så) då lagstiftningen ska vara harmoniserad mellan länderna.

Om det går i praktiken får vi nog se nu...

Klart är nog att din lokala sotare som normalt gör kontrollerna inte kommer acceptera ett papper på italienska, då får du nog klättra en del i hierarkin...
En pratstund med lämplig handläggare i byggnadsfrågor på kommunen är nog ett bra första steg.

GeBe, du verkar inte har läst allting. Alla dokumentet finns tillgängliga på Engelska, Danska, Norska........... men inte på Svenska så jag förväntar mig inte att en sotare kan Italienska men en av de 3 nämnda språk borde man i dagens läge kunna acceptera. På ICA, Coop... går att hitta varor som inte finns något skrivet på Svenska men ingen gnäller över detta trots att vi lägger det i käften?Gränserna suddas bort och det gäller handeln med så vi antingen stänger gränser igen och har våra egna produkter eller anpassar oss till det som kommer och det kommer.
Ang. Handläggare på kommunen så har det visat sig att varje kommun tolkar boverkets regler lite som det passar politiker i denna kommun men det är en annan historia som får mig att klättra på väggar så dit vill jag inte gå. Det är bara att det känns att vi kommer så småningom i ett läge där individer på makten bestämmer saker lite som det passar de och det kan inte sluta bra.

Vad är det dokumenten avser? Är det många dokument, mycket text? Översätt dem själv eller lämna till en översättare. Med tanke på alla Google translate översatta instruktioner som man får med produkter i dag, så verkar det ju inte finnas krav på att innehållet ska korrekturläsas.
I sak håller jag med dig. Oftast är ju engelska eller originalspråket den enda pålitliga texten i en dokumentation. Mitt förslag var bara tänkt för att lösa ditt problem med att få ett godkännande.

Redigerat:
Tack Patrik, jag har redan översatt allt jag behöver men man vet inte om det duger för sotaren och ventilations gubbe för de kunde inte ge mig svar på fråga om jag kan få lista over saker hur allting ska stå, vara monterad etc. enligt lagen men mer som" ja vi måste läsa uppgifter om kaminen och skorstenen för att veta vilka regler gäller" till mig låter det " vi väljer att komma tillbaka för danna besök kostar 2700kr utan att vi har besiktigat men nästa blir mera för då kan vi besiktiga åxo. Jag har försökt få tag på allmänna uppgifter om regler vad det gäller en pellets kamin och rostfri skorsten
men ingen stans få man något konkret hur man ska installera allting så dagen så kallade certifierade hantverkare kan ta betalt hur mycket de vill för visa saker kan vi konsumenter aldrig få reda hur det går till:-(

Tja.
Jag har varit frånvarande från forumet ett tag därav sent svar...
Jag är nyfiken på hur det gått för dig.

Det är tillverkarens typgodkända installation som gäller, vilken sotaren ska kontrollera att du eller din hantverkare följt.
Det är därför du ska visa dessa papper vid kontrollen.

Har du fått någon hjälp, eller fuleldar du?

GeBe skrev:
Tja.
Jag har varit frånvarande från forumet ett tag därav sent svar...
Jag är nyfiken på hur det gått för dig.

Det är tillverkarens typgodkända installation som gäller, vilken sotaren ska kontrollera att du eller din hantverkare följt.
Det är därför du ska visa dessa papper vid kontrollen.

Har du fått någon hjälp, eller fuleldar du?
Hej, Ja besiktningen blev inte godkänd pga. att det saknas CE nummer på produkten som jag viste inget om innan och jag kan hålla med att det ska finnas den typen av kontroll där emot att motivet om att dokumentation ska vara på Svenska (NEJ) och även efter jag hade översatt original dokument och lagt originalet med så tyckte sotaren att det kunde jag skriva själv?????????? så på svar hur det hade gått för mig så ÅT H.........E. Fattar inte hur kan man i Europa tillåta försäljning av Ike godkända produkter och låta oss konsumenter ta all ansvar. Just nu hatar jag alla politiker, sotare samt certifierade egotrippade maktmissbrukare och har roligt med minna barn istället.

Om jag har förstått dig rätt gäller detta en ventilation och skorsten, inte en kamin, har jag rätt?
Reglerna är ganska klara i Sverige om hur och vad som får installeras.
Det viktiga i frågan tas inte upp här, det som är viktigt, som sotaren ser till, är att det inte kan föreligga risk för brand, soteld, kolning via dåligt isolerade rör och det nästan viktigaste att rören håller tätt så att inte de i fastigheten dör av rökgaser!
Det är för din/er säkerhet som sotaren provtrycker/sotar/besiktar och kontrollerar eldstäder,ventilation och skorstenar av olika utföranden.
Sotaren är ingen elak människa, kan förvisso vara lite vrång i humöret ibland om man vill leka besserwisser, jag vet det.. 5 ggr var sotarmästaren hos oss innan de nya installationerna blev godkända. Jag blev först förbannad på han och firman som inte lyckades att göra det tätt, men blev till slut upplyst av sotaren att jag borde tänka lite mera på varför han inte ville godkänna, det handlade om min och min familjs säkerhet!
Låter kanske konstigt att jag skriver detta, men jag är glad för din skull att du verkar ha en vettig sotare som inte bara gladeligen skriver på ett papper för godkännande, han tänker visserligen på sig själv också, vad tror du händer om det blir att brinna i fastigheten eller att du och dina närmaste inte vaknar nästa dag pga att han misskött sitt arbete! Sotaren får skulden!
Det kommer att lösa sig för dig, men nästa gång så kanske man bör tänka på vad man köper!
Har själv en stor Contura med glidgjutna pipor som inte höll tätt, det rykte in på övervåningen, genom murstocken, nu i efterhand är jag glad att han hittade alla fel!

Jag hade inga handlingar på min kamin men sotaren ringde återförsäljaren o sen var det löst. Dem "förklarade" hur den funkade

Korektus skrev:
Hej, Ja besiktningen blev inte godkänd pga. att det saknas CE nummer på produkten som jag viste inget om innan och jag kan hålla med att det ska finnas den typen av kontroll där emot att motivet om att dokumentation ska vara på Svenska (NEJ) och även efter jag hade översatt original dokument och lagt originalet med så tyckte sotaren att det kunde jag skriva själv?????????? så på svar hur det hade gått för mig så ÅT H.........E. Fattar inte hur kan man i Europa tillåta försäljning av Ike godkända produkter och låta oss konsumenter ta all ansvar. Just nu hatar jag alla politiker, sotare samt certifierade egotrippade maktmissbrukare och har roligt med minna barn istället.
Haloj.
Det verkar skumt att CE-nummer saknas.
Såldes inte kaminen i andra delar av EU?
Ett CE-nummer/CE-märkning borde finnas på din Danska/Engelska instruktion...

Eldar du då, eller används inget just nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.