1 297 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Fråga om inomhusmiljö
Hej jag har en liten sommarstuga på 25kvm från 60-talet som jag renoverat (bytt ut isolering + satt nya innerväggar).
Den står på ca 50cm höga plintar i närheten av vatten och väldigt soligt läge.
Jag upplevde tidigare att det var mycket fukt (kändes fuktigt) i den. Jag kände att det drog under fönstrena så jag tätade där, vilket då medförde att jag fick imma på rutorna. Efter lite googlande så skulle detta bero på för "tät" miljö.
Så jag skaffade en luftvärmepump för att få lite cirkulation på luften vilket gjorde att luften både blev torrare och imman på fönstren försvann så den måste hjälpt en del. Däremot kan jag se på fuktmätaren att om jag öppnar fönster/dörr och vädrar så sjunker luftfuktigheten dramatiskt.
Det sitter idag en ventil (in?) upp vid taket i ett rum och i andra rummet en ventil nere vid golvet som oxå verkar vara in (satt där när jag köpte av model större tallrik). Sen finns det ett ventilrör uppe i taket som jag dock täckt för med nytt innertak, men utmärkt så jag kan öppna vid behov där jag antar att man släpper ut luft.
Men jag kan forfarande tycka/känna att det kan kännas som "rå" luft (speciellt nattetid) i den. Kan någon hjälpa mig att klura ut hur jag kan bli av med detta? Är det för tätt på något vis i den så inte luften byts ut utan binds inomhus och då fälls ut när solen går ner och det blir kyligare ute?
Tankar kring detta?
Den står på ca 50cm höga plintar i närheten av vatten och väldigt soligt läge.
Jag upplevde tidigare att det var mycket fukt (kändes fuktigt) i den. Jag kände att det drog under fönstrena så jag tätade där, vilket då medförde att jag fick imma på rutorna. Efter lite googlande så skulle detta bero på för "tät" miljö.
Så jag skaffade en luftvärmepump för att få lite cirkulation på luften vilket gjorde att luften både blev torrare och imman på fönstren försvann så den måste hjälpt en del. Däremot kan jag se på fuktmätaren att om jag öppnar fönster/dörr och vädrar så sjunker luftfuktigheten dramatiskt.
Det sitter idag en ventil (in?) upp vid taket i ett rum och i andra rummet en ventil nere vid golvet som oxå verkar vara in (satt där när jag köpte av model större tallrik). Sen finns det ett ventilrör uppe i taket som jag dock täckt för med nytt innertak, men utmärkt så jag kan öppna vid behov där jag antar att man släpper ut luft.
Men jag kan forfarande tycka/känna att det kan kännas som "rå" luft (speciellt nattetid) i den. Kan någon hjälpa mig att klura ut hur jag kan bli av med detta? Är det för tätt på något vis i den så inte luften byts ut utan binds inomhus och då fälls ut när solen går ner och det blir kyligare ute?
Tankar kring detta?
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Till luft finns ju, då även i form av luftvärmepumpen. Det är mer från luft jag ställer mig frågande om det är tillräckligt. Naturligtvis så är det så att luften trycks ju ut, men frågan är om det är tillräckligt. Badrum finns ej i byggnad
Luftvärmepumpen tillför ingen friskluft, vispar bara runt och värmer gammal luft. Jag skulle ta upp fler väggventiler så kommer det bli bättre luft i huset. Frågan är om du omsätter luften tillräckligt snabbt, därför jag frågade om fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden