Hej,
Jag skulle behöva ha det svalare i sovrummet men det blir för hög ljudvolym från vägen om jag har fönstret öppet.
Min fundering är att ha en portabel AC i sovrummet och leda ut den varma luften till hallen genom att borra hål i väggen. Skulle detta fungera eller finns det få risk för fuktskador i hallen?
Är det möjligt att montera en riktig AC då jag bor i lägenhet, såvida jag får godkänt av brf? Har aldrig sett lägenheter i Sverige med AC. Krävs bygglov? Utedelen skulle isåfall behöva monteras vid en loftgång vilket då kanske blir problematiskt med kondensvattnet?

Portabel AC fungerar inget vidare. Den sprutar ut en massa varm luft som måste ersättas med annan luft som antagligen är varm så du får väldigt dålig verkningsgrad. Har du varmare inne än det är ute så fungerar det rimligt men vid värmebölja händer nästan ingen ting utom att du avfuktar rummet den står i.

Luften som sprutas ut av en portabel AC är varm och torr. Kondensvattnet samlas i en behållare på AC:n som behöver tömmas ca 1gång/dygn om du kör den mycket.

Får du godkänt av BRF så är det väl bara att köra. En split AC kommer generera kondensvatten vid inne delen där det är kallt. Det behöver tas om hand på något sätt.

T toolman77 skrev:
Portabel AC fungerar inget vidare. Den sprutar ut en massa varm luft som måste ersättas med annan luft som antagligen är varm så du får väldigt dålig verkningsgrad. Har du varmare inne än det är ute så fungerar det rimligt men vid värmebölja händer nästan ingen ting utom att du avfuktar rummet den står i.

Luften som sprutas ut av en portabel AC är varm och torr. Kondensvattnet samlas i en behållare på AC:n som behöver tömmas ca 1gång/dygn om du kör den mycket.

Får du godkänt av BRF så är det väl bara att köra. En split AC kommer generera kondensvatten vid inne delen där det är kallt. Det behöver tas om hand på något sätt.
Min portabla AC skickar ut kondensvattnet tillsammans med den varma luften(Förångar det på kondensorn), vilket är en rätt vanlig lösning för att slippa ta hand om kondensvattnet.

S S1875 skrev:
Hej,
Jag skulle behöva ha det svalare i sovrummet men det blir för hög ljudvolym från vägen om jag har fönstret öppet.
Min fundering är att ha en portabel AC i sovrummet och leda ut den varma luften till hallen genom att borra hål i väggen. Skulle detta fungera eller finns det få risk för fuktskador i hallen?
Är det möjligt att montera en riktig AC då jag bor i lägenhet, såvida jag får godkänt av brf? Har aldrig sett lägenheter i Sverige med AC. Krävs bygglov? Utedelen skulle isåfall behöva monteras vid en loftgång vilket då kanske blir problematiskt med kondensvattnet?
En portabel AC är inte tyst, så du lär inte få någon låg ljudnivå.

Du behöver skicka ut den varma luften annars kommer den återcirkulera, vilket medför att du kommer få en bastu istället.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en portabel AC och den är inte direkt tyst, men man kan köra den i olika lägen, varav ett är rätt ok ljudmässigt. Den sänker inte temperaturen särskilt effektivt i detta läge dock, men jag har kört med max effekt några timmar innan jag går och lägger mig och får då ner temperaturen i rummet kraftigt, så i "silent mode" så underhåller den bara så det fungerar.

En portabel är inte lika effektiv som en riktig, precis som toolman77 skriver, däremot stämmer inte riktigt de andra uttalandena enligt mig. Luften som sprutas ut är varm, men inte torr, så jag tömmer inget kondensvatten.
Dessutom kommer den kyla rummet även om det är lika varmt ute som inne. Säg att man börjar med 30 grader ute och inne (varmt!) och så slår man på ACn. Den kommer då spruta ut luft som är 15 grader i rummet och ut genom fönstret 45 grader (fiktiva siffror). Den 45-gradiga-luften måste ersättas och ersätts då med 30-gradig luft. Resultatet efter att all luft i rummet bytts ut skulle då vara att hälften skulle vara 15-gradig och hälften 30 gradig dvs man skulle få cirka 22,5 grader, dvs klart angenämare än 30 grader. Så fortsätter det såklart så sakta med säkert kommer temperaturen ner. Siffrorna är fiktiva och det finns andra parameterar som spelar in, exempelvis har luften olika volym vid olika tempetaturer och du riskerar dessutom att suga in den luft du blåste ut istället för "frisk" 30-gradig etc, men det fungerar i praktiken, om än inte lika bra som en riktig AC (Jag har båda varianterna så jag kan jämföra).

Frågan är såklart om du kan montera något på en vägg i anslutning till en loftgång. Det skulle försvåra passage och kanske kommer inte rärddningstjänsten gilla det, men du kan ju kontrollera med föreningen.
Blåser du ut den varma luften i hallen kommer du ha en fuktig bastu där. Det är inte så värst roligt skulle jag tro.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.