Ännu en tråd om det här, blir inte riktigt klok på detaljerna trots att jag försökt läsa på ordentligt.

Förutsättningarna är följande:
Nybyggt välisolerat, plastat attefallshus på 30 m² med loft.
Uppvärmning med elektrisk golvvärme på nederplan. Kolfilterfläkt i köket som ju är samma utrymme som vardagsrum/hall.

I grunden ett sommarhus, då står alla fönster öppna konstant och mekanisk ventilation är överflödig.
Övriga årstider kommer huset användas ibland. Troligen underhållsvärme 5-10 grader och så höjs den på distans någon dag innan huset då skall användas.

Men det kommer alltså stå tomt rätt så många dagar per år och då behövs nog ventilationen som mest.

De här mini-FTX-grejerna är jag tveksam till, dyra och så låter de nog irriterande mycket när de vänder håll varje minut.

Så trolig lösning är väl som vanligt en frånluftsfläkt i badrummet och tilluft på väl valda ställen. Det jag mest vill undvika är ju att i onödan dra in kall luft som måste värmas upp i onödan, men det löser sig kanske med att sätta ned badrumsfläkten till ett minimum när huset står tomt.

Hur exakt hade ni gjort?

Ritning av övre plan i ett attefallshus med loft, två sovrum och frd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över entreplan i ett 30 m² stort attefallshus med markerade utrymmen för samvaro, sovrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du skriver, paxfläkt som ställs på minimum varvtal, och som sedan varvar upp om fuktigheten ökar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.