Hej. Har flyttat in i ett äldre hus och upptäckte det ni kan se på bilden. Ventilationen från toaletten på nedervåningen slutar på vinden. Till vänster på bilden är murstocken, och egentligen borde väl kanalen gå i den? Jag förstår om det kan bli svårt att få in den där 
Till höger på bilden är avluftningen till avloppen från toaletten på över och nedervåningen. Nu undrar jag, vad händer om jag kopplar på ventilationen där och låter den gå ut genom taket tillsammans med avluftningen?
Eller om någon annan har ett bra tips på hur jag kan lösa detta problem så hade det uppskattats enormt.
Mvh
Till höger på bilden är avluftningen till avloppen från toaletten på över och nedervåningen. Nu undrar jag, vad händer om jag kopplar på ventilationen där och låter den gå ut genom taket tillsammans med avluftningen?
Eller om någon annan har ett bra tips på hur jag kan lösa detta problem så hade det uppskattats enormt.
Mvh
Nackdelen att koppla in med avluftningen kan innebära att det kommer in skitlukt i huset om badrumsfläkten inte går konstant.B pemell skrev:Hej. Har flyttat in i ett äldre hus och upptäckte det ni kan se på bilden. Ventilationen från toaletten på nedervåningen slutar på vinden. Till vänster på bilden är murstocken, och egentligen borde väl kanalen gå i den? Jag förstår om det kan bli svårt att få in den där
Mvh
Lite märkligt att man användt oisolerat avloppsrör som luftkanal istället för isolerat spirorör.
Om jag vore dig skulle jag byta ut mot isolerat spirorör montera ventilationshuv på taket.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för svaret Excel. Vi har faktiskt precis satt i en ny paxfläkt som går konstant i det badrum som röret kommer från. I och med det kanske det funkar att koppla på det på avluftningen? Eller är det en latmanslösning i detta läge kanske...
Hur ser röret ut på taket?B pemell skrev:
Om det bara sticker upp ett rör och du kopplar på ventilationsrör kan det innebära att regnvatten letar sig ned via ventilationen ned i badrummet.
Det går dook att lösa om du kopplar ihop det på ett klokt sätt på vinden.
Går säkert att koppla ihop, personligen skulle jag hålla isär avloppsystem och ventilationsystem.
Tänk dig ett rör som pekar neråt med en pingpong boll i röret, och där hålet är lite mindre så bollen inte kan trilla ut. Den kommer då att täta mot det mindre hålet och hindra dålig lukt att tränga ut, samtidigt som den är lätt nog att släppa in luft när det behövs.B pemell skrev:
Oj! Det där ser ut som ett recept på fukt/mögelskada! Varm och fuktig toalettluft i ett oisolerat rör som möter kall vindsluft = kondens på vind = inte bra. Du har inte haft problem med kondens som rinner ur frånluftsventilen? Om jag hade varit du hade jag åtgärdat det omgående. Satsa på en ny isolerad kanal och dra ut det genom taket om du inte kan koppla ihop det med övriga frånluftskanaler på ett vettigt sätt. Om du har luktat i ett avluftningsrör hade du nog inte övervägt att koppla ihop det med frånluften från toaletten.
Glömde tacka för alla svar. Löste det genom att med isolerat spirorör förlänga och få ut det genom ytterväggen. Initialt tänkte jag ju taket, men alltid skönt att slippa göra hål i det. Alternativet med väggen kändes som den helt klart bästa lösningen här.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden