1 506 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Mekanisk ventilation och värmesystem
Hejsan!
ny på forumet men har läst mycket här, gott om kunnigt folk, men jag har inte hittat precis det jag funderar på.
Vi kommer att bygga ut vår enplansvilla som står på hybridgrund (en typ av krypgrund av betong)
utbyggnaden blir på platta - huset i sig är från 1967 och kommer att rustas upp efter att utbyggnaden är klar.
tanken är att gå ifrån vår stadsgaspanna till ny lösning med golvvärme.
Vår byggkonsult rekommenderade att vi skulle sätta in frånluftsystem som VP - jag känner mig skeptisk, behöver man inte ha nära ett energihus för att det inte ska bli kostsamt? Hur ser ni på det? Jag tänker luft/vatten då vi inte kan få till bergvärme här, och sedan komplettera med någon typ av mekanisk ventilation.
Det som gör mig liiiite otaggad på ventilationssystemet är att jag behöver dra ventilationsrör i nubygget sär vi ska ha öppet till nock för att ta luften ifrån köket, borde man inte kunna ta det från början av rummet ist för att slippa bygga en klack och tappa ”öppet till nock” känslan? Med tanke på att det är ett öppet rum, om än 70kvm…
tackar för tips!
ny på forumet men har läst mycket här, gott om kunnigt folk, men jag har inte hittat precis det jag funderar på.
Vi kommer att bygga ut vår enplansvilla som står på hybridgrund (en typ av krypgrund av betong)
utbyggnaden blir på platta - huset i sig är från 1967 och kommer att rustas upp efter att utbyggnaden är klar.
tanken är att gå ifrån vår stadsgaspanna till ny lösning med golvvärme.
Vår byggkonsult rekommenderade att vi skulle sätta in frånluftsystem som VP - jag känner mig skeptisk, behöver man inte ha nära ett energihus för att det inte ska bli kostsamt? Hur ser ni på det? Jag tänker luft/vatten då vi inte kan få till bergvärme här, och sedan komplettera med någon typ av mekanisk ventilation.
Det som gör mig liiiite otaggad på ventilationssystemet är att jag behöver dra ventilationsrör i nubygget sär vi ska ha öppet till nock för att ta luften ifrån köket, borde man inte kunna ta det från början av rummet ist för att slippa bygga en klack och tappa ”öppet till nock” känslan? Med tanke på att det är ett öppet rum, om än 70kvm…
tackar för tips!
Frånluftsvärmepumpar är i första hand gjorda för att sitta i relativt välisolerade hus med lågtempererat värmesystem byggda från 80-talet och senare. Som du säger blir bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärme bättre i ett hus från -67 om man inte helt gör om klimatskalet och ser över värmesystemet. Vad behövs det nu för framledingstemperatur för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT (dimensionerande vinterutetemperaturen)?
J Josth skrev:Frånluftsvärmepumpar är i första hand gjorda för att sitta i relativt välisolerade hus med lågtempererat värmesystem byggda från 80-talet och senare. Som du säger blir bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärme bättre i ett hus från -67 om man inte helt gör om klimatskalet och ser över värmesystemet. Vad behövs det nu för framledingstemperatur för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT (dimensionerande vinterutetemperaturen)?
Tack för svar!
jag är faktiskt osäker - det levereras gas till pannan som bränns på plats så när den drar igång blir det ju väldigt varmt, det är en äldre panna så kan bara se min önskade temp och inte framledningstemp.
Känns som att jag hoppar frånluftspannan och kör luft/vatten - hade jordvärme i förra huset men jag tyckte faktiskt inte att det var någon större skillnad mot luft/vatten förutom utedelen.
vill gärna kunna överväga att gräva pool utan att oroa mig för eventuell slang.
Sedan tänker jag ventilationen - kombinerat med luft/vatten för ett bra inneklimat, och kanske en förbättrad värmeåtervinning. FTX har jag fått för mig vara likvärt pris som pannan i sig.
och det kanske inte ens är lönt att räkna med ventilation innan man tätat huset med tilläggsisolering och isolering på vinden först?
Ventilationen är viktig och något man bör se över vid ombyggnad eller utbyggnad. FTX är ju fint men passar bättre desto längre norrut man bor. I södra halvan av landet tycker jag det räcker med vanlig F-ventilation med eller utan återvinning. Enklast med bara en kanalfläkt och friskluftsventiler med bra filter i ytterväggarna.
Bra att ta reda på vilken framledningstemperatur som krävs vid DVUT när man byter från gaspanna till värmepump. Värmepumpar kan inte skapa lika höga temperaturer som en gaspanna men det varierar också mellan olika modeller så det kan vara jätteviktigt att välja rätt modell av luftvattenvärmepump. Eftersom vi är inne på gas gissar jag på att huset står i Malmö och där är DVUT -10,2 °C. Med t.ex. en anliggningstermometer kan man se framledningstemperaturen.
Bra att ta reda på vilken framledningstemperatur som krävs vid DVUT när man byter från gaspanna till värmepump. Värmepumpar kan inte skapa lika höga temperaturer som en gaspanna men det varierar också mellan olika modeller så det kan vara jätteviktigt att välja rätt modell av luftvattenvärmepump. Eftersom vi är inne på gas gissar jag på att huset står i Malmö och där är DVUT -10,2 °C. Med t.ex. en anliggningstermometer kan man se framledningstemperaturen.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
J Josth skrev:Ventilationen är viktig och något man bör se över vid ombyggnad eller utbyggnad. FTX är ju fint men passar bättre desto längre norrut man bor. I södra halvan av landet tycker jag det räcker med vanlig F-ventilation med eller utan återvinning. Enklast med bara en kanalfläkt och friskluftsventiler med bra filter i ytterväggarna.
Tackar för bra input! Ska ta en titt på F-ventilation med återvinning och se vad jag kan göra med det.
huset ligger i Helsingborg så bör vara liknande temp som malmö, 45min mellan orterna ca.
återigen, tack för bra input!
Bästa svaret
Helsingborg har DVUT -10,4 °C så det är nästan exakt samma. Avgörande att det ligger vid havet, längre in över land kan det skilja ett par grader.
T.ex. NIBE har frånluftsmodul F135 för återvinning tillsammans med luftvärmepump F2120 och VVM S320. F135 är främst bra om man är ute efter att jaga energiförbrukning när man bygger nytt hus som ska godkännas, annars kanske den blir lite dyr jämfört med en kanalfläkt och F2120 får jobba lite mer istället.
T.ex. NIBE har frånluftsmodul F135 för återvinning tillsammans med luftvärmepump F2120 och VVM S320. F135 är främst bra om man är ute efter att jaga energiförbrukning när man bygger nytt hus som ska godkännas, annars kanske den blir lite dyr jämfört med en kanalfläkt och F2120 får jobba lite mer istället.
du har gett mig mycket att basera mitt beslut på, många tackJ Josth skrev:Helsingborg har DVUT -10,4 °C så det är nästan exakt samma. Avgörande att det ligger vid havet, längre in över land kan det skilja ett par grader.
Det man bör ta med i beräkningen är att ett ftx får att projektera för i princip ljudlös drift, f eller fx med tilluftventiler är lite klurigare, dessutom går det inte att komma ifrån kallraset när man tar in kalludt utifrån direkt, ftx är komfort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden