Hej,

Vi ska sätta in en integrerad fläktkonvektor, ex. Carisma Crc-IO, ovanför kyl och frys. Vår fråga är åt vilket håll vi ska rikta utblåset av kalluften?
Ska den riktas in mot köket eller ut mot trappan / hallen med viklat blås mot vardagsrummet?

Som vi ser det så blir det mer estetiskt att sätta utblåset in mot köket för där finns redan galler ovanför kyl och frys. Vår ffundering är ifall det blir ett kyligt drag när man är i köket och arbetar samt ifall det stör funktionen på köksfläkten som är takintegrerad ovanför köksön - det hade blåst från fläktkonvektorn rakt mot köksön.

Placerar vi utblåset riktat mot trappan så funderar vi på ifall för mycket av kylan smiter ner till underplanet (sutterängplanet) alternativt inte sprider sig ordentligt i mat/vardagsrum.

Vi tar tacksamt emot åsikter och tips kring placering och motivera / förklara gärna varför.

Kan tillägga att en taktintegrerad lösning inte funkar, vi har inte någon vind och vvs/vent-entreprenör har påtalat att det inte funkar att komma åt ett sådant aggregat vid eventuell service, reparation eller utbyte utan att såga upp taket m.m.

Vårt andra alternativ, ifall det inte är att föredra med en integrerad lösning, är att sätta en utanpåliggande fläktkonvektor typ Carisma Fly ovanför ytterdörren i entrén. Vi gillar inte att behöva ha "klumpen" synlig, men ifall det är bättre så är det ett alternativ.

Beskrivning kring behov: Huset är placerat med vänster kortsida (skjutdörrarna) mot söder och långsidan med fönster (övre långsidan på bilden sett) mot väster. Vi kommer ha sol som ligger på större delen av dagen under sommarhalvåret och vi kommer även ha UV-skydd i fönster samt någon form av solskydd som markis eller screens.

Tack på förhand!

Ritad planlösning av en våning med markerade platser för integrerad och utanpåliggande fläktkonvektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget av de ställena du ritat in är ju optimalt eftersom du vill rikta kylan mot fönstren i första hand där värmen "kommer in". Bäst skulle det vara på väggen mot sovrummet.

Ovanför kyl/frys kan ju fungera om du kan blåsa ut det i vardagsrummet istället, alltså vinkla den 90 grader mot dina planer och ta upp hål för galler i väggen mot vardagsrummet.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Skulle också tånka två gånger på var kalluften blåser ut så den inte känns dvs att blåsa ut den i köket där man står å lagar mat osv kanske inte är optimalt. Jag röstar på att om den ska sitta där att vinkla den ut mot vardagsrum

Tack för inspel, vi var inne på att ha den vinklad mot vardagsrummet. Men väggen är bara 800mm bred där och aggregaten är större än så för att vi ska få rätt effekt. Vad jag fått förklarat för mig går det inte att ha utblåset åt annat håll, men det kanske finns lösning på det?

@anders07 @Vector

F _Fred skrev:
Tack för inspel, vi var inne på att ha den vinklad mot vardagsrummet. Men väggen är bara 800mm bred där och aggregaten är större än så för att vi ska få rätt effekt. Vad jag fått förklarat för mig går det inte att ha utblåset åt annat håll, men det kanske finns lösning på det?

@anders07 @Vector
Du kan ju bygga ut en "låda" ovanför kyl/frys så väggen blir bredare högst upp...

@anders07 det är ett alternativ, inte så "snyggt" kanske, men jag förstår vad du menar med det i.om. vinkel på utblåset.

För att undvika att ha ett kallt drag när man lagar mat är det nog utblås mot trappan som är mest aktuellt. Blir det någon vidare spridning av luften eller stannar kylan rakt nedanför aggregatet?

Ett alternativ vore att sätta den i hallen och sätta en kanal med fläkt från köket till hallen för att får runt luften.

F _Fred skrev:
@anders07 det är ett alternativ, inte så "snyggt" kanske, men jag förstår vad du menar med det i.om. vinkel på utblåset.

För att undvika att ha ett kallt drag när man lagar mat är det nog utblås mot trappan som är mest aktuellt. Blir det någon vidare spridning av luften eller stannar kylan rakt nedanför aggregatet?
Blåsa ut i trappan blir ingen bra lösning. Det kommer inte att sprida kylan.
Som jag sa behöver du få luftflöde mot fönstren där merparten av värmen kommer från...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.