Upptäckte att de finns vatten i vår FTX aggregat (en Fläkt Woods RDKR), antar att det är kondensvatten. Se bild nedan. Men vattnet är (bara) på uteluftsidan. Hur i världen är det möjligt att få kondensvatten när den kalla uteluften kommer in och därmed värms up? Helt ologiskt.
Nån som har en idé vad som pågår här? (och vilka åtgärder som kan tas?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Kolla dräneringshålet med ståltråd, sedan att dränslangen inte stoppat upp där den är påkopplad till ditt avlopp. Enklast är att koppla loss på avloppsänden av slangen och blåsa hårt i slangen. Fukten är kondens från avluften dvs ditt badrum, plåtarna i botten är inte alltid täta.
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Eller så är det så enkelt att lådans tätlist inte är helt 100, då kan inneluften komma in och kondenserar direkt.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Såg inte R'et förrän nu, du har en roterande växlare som inte behöver drän, den återför fukten till huset istället. Vilket i sig är ett problem enl mig, men det är en annan saga.
Köp lite armaflex tape och sätt på luckans insida, den tätar bra.
Köp lite armaflex tape och sätt på luckans insida, den tätar bra.
Tack för tipset. Jag har lite armaflex tape kvar men den är 5mm tjock. Det blir för mycket. Har för nuvarande lagat den befintliga isoleringen (som var lite ihopvikt på ett ställe) samt bytt filtren som var ganska smutsiga så att det kan ha varit så att det blev extra undertryck pga detta. Så får vi se om det räcker.I Martenw skrev:
Vanligt problem med just fläktwoods aggregat. dom har alltid slarvat/snålat med isoleringen internt i aggregatet, då uppstår detta. Lösningen är att kontrollera den interna isoleringen och komplettera på de ytor där det glipar, släppt eller saknas. (stäng av aggregatet efter längre drift när det är kallt, och leta efter kalla ytor, eller bara rent visuellt.) Jag ser på bilden att lite lim bakom isolering har släppt på ett ställe. Komplettera med lite lim där och köp lite tunnare armaflex, typ 4mm, och sätt fast på kalla ytor.
den roterande växlaren är av icke hygroskopisk typ. Dock så återför den lite fukt i tilluften. Enligt mig så är det bara en fördel nu på vintertid då vi i regel har på tok för torr miljö inomhus. På sommaren står växlaren stilla och ökar ej fuktbelastningen.I Martenw skrev:
Jag tycker det är en jättebra funktion med lite återvinning av fukt med roterande värmeväxlare. Hellre det än de kassa korsström/motströmsväxlarna som behöver antingen bypass-spjäll som öppnar stup i ett som sabbar effektgraden eller förvärmning av uteluften (vilken idioti, värmeåtervinningen är som störst vid stor temperaturskillnad.). För att inte prata om risken för fuktskador och med tiden, mögel, på kallvind med kondensavlopp som sätter igen när de avfrostar när växlaren fryser ihop till ett isblock och aggregatet stänger av tilluften för att smälta is.
Men det är ju bara min åsikt
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Rörliga delar är fel på väg enl mig ) De har haft stora problem med att remmarna slirar, går av eller att motorn som driver remmen pajjar. Och elektronikkort som brinner. En riktigt kass produkt för att höja återvinningen med 15 procent, det du sparar på dessa extra procent har du inom några år lagt på servicekostnader. De byggherrar jag känner väljer korsströmsväxlare framför roterande alla dagar i veckan pga detta.
Det är precis det jag gjorde igår.Ropia skrev:
Du kan nog ha rätt med att det är den interna isoleringen som är problemet, inte dörrens isolering. Jag kollade nu igen efter ett dygn och den rostiga delen på uteluftsidan (där jag trodde att luften kom in) är helt torr. Däremot är det lite blött på högersidan av uteluftsidan, dvs på gränsen mellan inne och uteluft. Och närmare tittat är det även blött där väggen mellan dessa delar möter dörren:Ropia skrev:
Logga in
Skapa konto
Och så upptäcker jag att det numera står vatten på inneluftsidan:
Logga in
Skapa konto
Jag tror att det var inte blött på denna sidan igår, men jag har faktiskt inte undersökt denna sidan noggrant, så jag kan ha fel.
Det vattnet kan egentligen bara komma in den vanliga vägen, dvs via luft som sugs in från olika rum. Och så kondenserar den på den kanna rotorn och rinner ner innan den når uteluften som ska ta med det igen.
Jag tycker det är egentligen inte så överraskande eftersom den kallare uteluften har ju inte samma kapacitet för att ta emot fukten, även om den värms upp en hel del. Kan det alltså var en dålig design, helt enkelt?
Nu ska jag lägga till en viktig sak: vi använder en luftfuktare för att få upp luftfuktigheten inomhus till 40-50%. Jag antar alltså att aggregatet helt enkelt inte klarar denna luftfuktigheten när det är så pass kall ute. Jag stänger alltså av luftfuktaren nu och så får vi se om vattnet försvinner.
Om min analys är korrekt så tycker jag dock att det är ganska tråkig att inte kunna använda luftfuktaren och tar gärna emot förslag för andra lösningar.
Jag håller med. Det märks tydligt. Jag brukar mäta luftfuktigheten i flera rum och sätta på luftfuktaren när den understiger 30%. När vi flyttade in i huset i oktober så var jag överraskat att luftfuktigheten inte gick ner dramatiskt så fort det började bli kallare (som det brukade göra när vi bodde i lägenhet) Det var minst en hel månad utan luftfuktare där vi hade redan behövd den i lägenheten. På det sättet är det alltså en tydlig fördel med den roterande värmeväxlaren.Ropia skrev:
Men nu visar det sig vara en nackdel när luftfuktaren ändå behövs.
När du säger att denna växlaren inte är hygroskopisk, menar du att det finns hygroskopiska växlare som skulle kunna klara inneluft med 50% luftfuktighet? (Jag tycker nog att alla växlare borde klara det eftersom det är ju den luftfuktigheten som rekommenderas vara bäst. Men det tas inte ens upp i aggregatets manual att det fungerar inte i samband med luftfuktare...)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Kolla så att båda fläktarna går, ställ upp hastigheten så tror jag detta löser sig.
Var det länge sedan du rensade kanalerna kanske det är läge, lågt flöde kan göra att det ställer sig fukt i fläkthjul etc.
Var det länge sedan du rensade kanalerna kanske det är läge, lågt flöde kan göra att det ställer sig fukt i fläkthjul etc.
Hur kollar jag om fläktarna går? Skulle dock tro att det märktes tydligt om en av de inte fungerade.I Martenw skrev:
Man kan väl inte öka hastigheten bara sådär. Det är ju ett finjusterat system som balancerar olika lufttryck osv.I Martenw skrev:
Huset färdigställdes 2011. Jag tror inte att kanalerna rensades och det står ingenstans i manualerna att det bör göras...I Martenw skrev:
De flesta roterande växlare blir hygroskopiska efter 3-4år när aluminiumen oxiderar.Ropia skrev:
Hygroskopiska växlare är just oxiderad från fabrik.
Bara som lite kuriosa.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du har ju en styrpanel med låg/normal/hög läge till att börja med.
Ta bort donet i badrum och känn/titta in i kanalen, har du mycket ludd på väggarna är det tid.
Ta bort donet i badrum och känn/titta in i kanalen, har du mycket ludd på väggarna är det tid.
Hej!T tophee skrev:Upptäckte att de finns vatten i vår FTX aggregat (en Fläkt Woods RDKR), antar att det är kondensvatten. Se bild nedan. Men vattnet är (bara) på uteluftsidan. Hur i världen är det möjligt att få kondensvatten när den kalla uteluften kommer in och därmed värms up? Helt ologiskt.
[bild]
Jag har samma bekymmer som dig och jag vet inte vad jag ska göra?
Öppnade luckan till den roterande värmeväxlaren och det är fullt av is där inne. Snälla hjälp!