Hej.

Jag har en fastighet med 4 lägenheter som idag har självdrag genom kanalerna i de 2 gamla skorsternarna.
På den varma delen av året så fungerar ju självdraget verkligen sådär. Inget vidare drag och luften i lägenheterna blir sämre. Vädring är den givna lösningen men det är ändå så att jag skulle vilja få en mer hållbar lösning som fungerar bra hela året.
FTX är komplicerat då det då innebär att man måste dra många och långa rör och det är även en del stök med bygglov, brandskyddskonsulter etc, etc.

Första tanken var en dragförbättrare av typen Aspiromatic (roterande blank boll) som då ger ett bättre drag när det blåser lite ute. Denna monteras då med rör ner i respektive kanal och skapar ett tydligt undertryck i själva kanalen och därmed ett bättre flöde.
Men problemet som jag har är att varje skorsten har 6 kanaler och att i princip alla används.
En skorsten som är ganska rejäl.

Vad är bästa lösning här för att få ett jämnt och fint undertryck och förbättrat självdrag.
Jag tänker då att man kan göra en liten upphöjning i plåt uppe på skorstenen som då blir som en låda.
Och på denna låda så monterar man en varvtalsstyrd takfläkt, exempelvis Östberg TKS 400.

Är detta en rimlig väg fram eller vad tror ni?
Eller har ni förslag på hur man förbättrar självdraget på något sätt som är rimligt enkelt och som fungerar bra.
En dragförbättrare/skorstensfläkt kanske inte har några problem alls att hantera flera kanaler?
De flöden som fläktarna har hanterar ju volymkravet enkelt.

Tacksam för kloka återkopplingar

MVH

Följer! Kan en dragförbättra hantera fler kanaler i en och samma skorsten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.