D
Tänkte skap undertryck i krypgrunden.

Sätter man ljuddämpare på båda sidor av fläkten?

Men inte mer undertryck än i huset?
Protte

D
Hur menar du Protte?

Jag håller på att lära mig. Jag vill att krypgrundslukten inte kommer upp i bodelen.

Om du drar varm inomhusluft genom trossbotten ner i den kallare krypgrunden finns risk för kondens och större problem.
Kanske bättre att åtgärda det som luktar som i många fall beror att det är fuktigt i krypgrunden, endera med värme eller en avfuktare.
Protte

D
Jo jag vet att det finns en viss risk att dra ner varm luft från bodelen till en krypgrund. Det tycks dock vara en standardåtgärd tillsammans med avfuktare vid lukt från grund eller trossbotten, pga tex impregnerade syllar.

Jag mäter fuktigheten i grunden på fyra platser (80 m2) så jag kommer ha full koll på om mitt planerade tilltag höjer fuktigheten. Min Kondensavfuktare slår till vid RF 74 procent.

D Derbyboy skrev:
Tänkte skap undertryck i krypgrunden.

Sätter man ljuddämpare på båda sidor av fläkten?
Du sätter ljuddämparen åt det hållet du vill ljuddämpa.

men skall du dra ut luft ur krypgrunden så behövs väl ingen ljuddämpare, du borde kunna placera fläkten så den inte stör.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Fläkten sitter i krypgrunden och trycker ut luften. Tänkte bygga som ett T där jag suger ut från två platser.

Jag har idag två stycken badrumsfläktar (pax modell 53db) som vispar runt luften genom hjärtmuren. Jag kan, om jag anstränger mig, höra fläktarna i bodelen.

Jag är därför mån om att ljuddämpa EC-fläkten som ska skapa undertryck.

D
Är det fläkten som låter eller luftströmmen?

mär det fläkten kan jag väl bygga en ljudisolerad låda åt fläkten men jag antar att ljudet även tar sig ut i sporttörstande som går i grunden.

D
Såhär ser en färdig lösning ut:

Två ljuddämpare installerade på ventilationsrör i ett oisolerat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter det två ljuddämpare va?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.