Hej
Jag bor i ett hus byggt på 60 talet och ovanför min kamin sitter en frånluftsventil.
Känns som att jag eldara lite för kråkorna då det är bra sug i den även när den är stängd.
Ska det vara så eller är det konstigt byggt?
Har självdrag och flera frånluftsventil er på samma plan med bra drag i på vintern.

• Eldad kamin med brinnande ved och en frånluftsventil ovanför på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig frånluft i v-rum eller sällskapsrum. Du ska ha tilluft.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det grundläggande enligt vad jag snappat upp i ämnet är frånluft i våtutrymmen, typ tvättstuga och badrum. Där ska det då inte heller vara någon till-luft utifrån utan tanken är att den varma torra luften från resten av huset skall passera där på vägen ut och dra fukten med sig.

Möjligen är gamla självdrags-system byggda enligt någon annan princip, men i praktiken är det nog ingen fara att bara blockera den där frånluften i vardagsrummet.

Någon mer påläst kommer säkerligen rätta mig om detta är fel.

• Gilla
Vilvo79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig frånluft i v-rum eller sällskapsrum. Du ska ha tilluft.
Tack för svar.
Jag har 4 st tilluft i källarn och därifrån öppet till övervåningen där det finns 4st från luft.
Känns som det fungerar bra men synd på värmen som försvinner ut.

Jag antar att frånluften sitter ansluten på en kanal i skorsten och att tilluften kommer genom yttervägg/fönster?

• Gilla
multix
  • Laddar…
Jag har en bekant som bor i ett hus från 1957. Hon har även frånluft i sina sovrum, förutom kök och badrum. Hon har även frånluft i ett förråd. Där all frånluft leds ut via en ventilhuv på taket. Där även kanal för köksfläkten kommer. Men det är nog en senare konstruktion med köksfläkt.

L lat skrev:
Jag antar att frånluften sitter ansluten på en kanal i skorsten och att tilluften kommer genom yttervägg/fönster?
Ja det stämmer all tilluft kommer från källaren
Och frånluften till skorstenskanaler samt köksfläkt och badrum i separat ventilations huv.

Plugga den frånluftsventilen.

L lat skrev:
Plugga den frånluftsventilen.
Det har suttit ett ventilations-spjäll där, en lucka man kan öppna eller liknande. En sådan hade varit bättre för att vid behov kunna släppa ut rökgaser. Om luften går från kaminrummet till kök och badrum som brukligt när man inte har kamin går även läckande rökgaser den vägen - alltså rök som läcker ut vid tändning och påfyllning av ved. Det innebär röklukt i hela våningen.

Det kan vara bra att ha en lättöppnad ventil där vid behov.

Med tillräckligt undertryck (drag) i skorstenen så bör inte det problemet uppstå.
Jag förutsätter att det finns ett spjäll i kaminen/rörkröret/skorstenen.

M multix skrev:
Det har suttit ett ventilations-spjäll där, en lucka man kan öppna eller liknande. En sådan hade varit bättre för att vid behov kunna släppa ut rökgaser. Om luften går från kaminrummet till kök och badrum som brukligt när man inte har kamin går även läckande rökgaser den vägen - alltså rök som läcker ut vid tändning och påfyllning av ved. Det innebär röklukt i hela våningen.

M multix skrev:
Det har suttit ett ventilations-spjäll där, en lucka man kan öppna antagligen. En sådan hade varit bättre för att vid behov kunna släppa ut rökgaser. Om luften går från kaminrummet till kök och badrum som brukligt när man inte har kamin går även läckande rökgaser den vägen - alltså rök som läcker ut vid tändning ochåfyllning av ved.Det innebär röklukt i hela våningen.

Det låter smart.
Jag skall byta ut den mot en ny ventil som håller tätt.
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.