4 751 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Undertryck portabel ac
Det huset kanske var mer otätt ja.
Undertrycket är av helt sekundär betydelse. Det viktiga att förstå är att ACn måste ta in lika mycket luft som den blåser ut. Annars kan den inte fungera. Den kan bara värma utgående luft (och därmed kyla luften i rummet) till en viss gräns, för att öka kylförmågan måste det till ett högre flöde. Eftersom en sådan AC alltid måste ta sin luft från rummet den kyler och därmed dra in ny luft så blir den mindre effektiv än en splitmodell. Det finns inget sätt runt detta, mer än att göra en sådan tvåslangskonvertering, där man tvingar ACn att ta luft utifrån och sedan spotta ut den igen.
Undertrycket är av helt sekundär betydelse. Det viktiga att förstå är att ACn måste ta in lika mycket luft som den blåser ut. Annars kan den inte fungera. Den kan bara värma utgående luft (och därmed kyla luften i rummet) till en viss gräns, för att öka kylförmågan måste det till ett högre flöde. Eftersom en sådan AC alltid måste ta sin luft från rummet den kyler och därmed dra in ny luft så blir den mindre effektiv än en splitmodell. Det finns inget sätt runt detta, mer än att göra en sådan tvåslangskonvertering, där man tvingar ACn att ta luft utifrån och sedan spotta ut den igen.
Har samma problem och i stort sett identisk lägenhet. Det blir ett redigt undertryck med AC’n på så det krävs att man öppnar ett fönster för att jämna ut det, helst då i andra änden av lägenheten.
Något jag undrar är, om det är 30nånting grader ute, kommer då en portabel AC att kyla något alls iom att den drar in såpass varm luft?
Något jag undrar är, om det är 30nånting grader ute, kommer då en portabel AC att kyla något alls iom att den drar in såpass varm luft?
Den kommer kyla lite men inte alls lika effektivt som en delad enhet. Största effekten är nog att den blåser.
Ärligt talat har jag börjat fundera mer och mer kring de där fläktarna med isklampar om man inte kan få till en riktig delad AC.
Ärligt talat har jag börjat fundera mer och mer kring de där fläktarna med isklampar om man inte kan få till en riktig delad AC.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja de kyler även om det är 30 grader ute. Väldigt förenklat så kan man tänka sig att ACn suger i sig 30-gradig luft från rummet och delar sen upp luften i en kall del som den blåser in i rummet, och en varm del som blåses ut. Luften som blåses ut är betydligt varmare än 30 grader och den måste ersättas med ny luft som då är 30-gradig och som blandar sig med den kylda luften man har. Resultatet blir under 30 grader. Sakta men säkert sjunker temperaturen i rummet. Långt ifrån lika effektivt som en delat AC, men det fungerar.C CM1234 skrev:Har samma problem och i stort sett identisk lägenhet. Det blir ett redigt undertryck med AC’n på så det krävs att man öppnar ett fönster för att jämna ut det, helst då i andra änden av lägenheten.
Något jag undrar är, om det är 30nånting grader ute, kommer då en portabel AC att kyla något alls iom att den drar in såpass varm luft?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden