Hej!

Jag har idag ett gammalt Rexovent RDAA 2-4-1 FTX-aggregat som jag skulle vilja byta ut. Anledningen till att jag vill byta är att mitt nuvarande aggregat har en elektrisk förvärmare på 1800W som går konstant när temperaturen utomhus är lägre än 4C, detta är något jag förstår att moderna aggregat med roterande värmeväxlare saknar?

Vad jag däremot undrar är om någon vet vilken prestanda mitt nuvarande aggregat har, dvs. vilket nytt aggregat jag behöver ersätta med för att få samma luftutbyte osv. Jag har kikat på ett Heru 160 men vet inte om det har bättre/sämre prestanda?

Tack!
Anton

Det finns värmare i nya aggregat men det är inget som du behöver använda.

Ta din bostadsyta och multiplicera med 0,35 så får du fram ventilationsflödet i liter per sekund. Eller bara läs vad aggregatet är specificerat till. Gå inte gärna högre än 60-70% av aggregatets kapacitet.

Mitt Heru 100 S EC förbrukade runt 70W hela vintern som var och det är jag nöjd med. Trodde inte att aggregatet hade något elelement men det satt ett fantastiskt såg jag när ja bytte filter. Det står som avaktiverat i menyn.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Roterande värmeväxlare kräver sällan någon förvärmare. Eftervärmare är kanske bra för komforten, men inte nödvändig.
Har inte hunnit testa mitt aggregat då det är nytt, men det blir spännande att se hur det fungerar när temperaturen hamnar under -30

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.